ΣΧΕΔΙΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΓΙΑ ΤΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ ΤΗΣ Α΄ΛΥΚΕΙΟΥ
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: Πολίνα Μοίρα
5ο ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΒΥΡΩΝΑ
«ΤΑ ΦΥΛΑ ΣΤΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ»
ΣΤΑΔΙΟ ΚΥΡΙΩΣ ΑΝΑΓΝΩΣΗΣ
Για όλη την τάξη
|
διαβάζουμε :
|
α) Του νεκρού αδελφού (δημοτικό)
β) Η προίκα (Α. Λασκαράτου)
| |
Και όλοι μαζί
|
απαντάμε:
|
1)
|
δημοτικό τραγούδι «Του νεκρού αδελφού»
· Ποια είναι τα βασικά χαρακτηριστικά των δημοτικών τραγουδιών;
· Τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά των παραλογών.
· Ποια ήταν τα χαρακτηριστικά του προτύπου της πατριαρχικής δομής της οικογένειας;
· Με ποιους αφηγηματικούς και εκφραστικούς τρόπους εξασφαλίζεται η δραματική ένταση στο τραγούδι;
|
2)
|
Ανδρέα Λασκαράτου «Η προίκα»
|
Εργασία σε ομάδες
Α΄ ομάδα
Η πάλη των φύλων
|
Β΄ ομάδα
Η πατρική εξουσία
|
Γ΄ ομάδα
Παιδί και γονείς
|
Δ΄ ομάδα
Έρωτος φύλ(λ)α
|
Ε΄ ομάδα
Τα φύλα στο περιθώριο…
Τα φύλα στον αγώνα…
|
Διαβάζετε:
Κ. Θεοτόκη:
Η τιμή και το χρήμα
Απαντάτε:
• Γιατί το μυθιστόρημα χαρακτηρίζεται «κοινωνικό». Με ποιον τρόπο ο τίτλος του σχολιάζει τη σχέση των δύο φύλων και τις κοινωνικές συνθήκες που τη διαμόρφωναν.
• Φανταστείτε και ξαναγράψτε ένα διαφορετικό τέλος για το μυθιστόρημα. Σχολιάστε τις διαφορές που νομίζετε πως προκύπτουν.
• Μελετήστε τους χαρακτήρες του έργου και απαντήστε:
Πιστεύετε πως οι ήρωες του Θεοτόκη είναι τα μοιραία και ανεύθυνα θύματα ενός κοινωνικού συστήματος που βασίζεται στην αδικία;
• Ποιο πρότυπο γυναίκας αντιπροσωπεύει η στάση της Ρήνης;
• Για ποιο λόγο η Ρήνη θυσίασε την αγάπη της; Ποιες εσωτερικές συγκρούσεις νομίζετε ότι την ταλάνισαν;
|
Διαβάζετε:
Ερωτόκριτος (όχι μόνο το απόσπασμα του σχολικού βιβλίου) και
Απαντάτε:
• Ποιες δομές της οικογένειας και της κοινωνίας καθορίζουν τη μοίρα των δύο ερωτευμένων νέων;
• Μελετήστε τους τύπους της αφήγησης που κυριαρχούν στο έργο
• Πληροφορήστε τους συμμαθητές σας για το κοινωνικό και ιστορικό πλαίσιο που γράφτηκε το έργο.
Περιγράψτε τα χαρακτηριστικά της Κρητικής Λογοτεχνίας που είδατε στο έργο
|
1) Διαβάζετε τα αποσπάσματα (που σας δόθηκαν) από το έργο της Πηνελόπης Δέλτα «Πρώτες ενθυμήσεις» και
Απαντάτε:
• Ποιες είναι οι κοινωνικές παράμετροι που προσδιορίζουν τους κώδικες συμπεριφοράς των ανδρών και των γυναικών στην εποχή, που περιγράφει η συγγραφέας;
• Περιγράψτε τους συσχετισμούς «δυνάμεων» που βλέπετε ανάμεσα στα πρόσωπα της οικογένειας (πατέρας-μητέρα-παιδιά). Προσέξτε τις αμφιθυμίες και τις εσωτερικές συγκρούσεις που αντιμετωπίζουν.
• Το έργο χαρακτηρίζεται από την αμεσότητα της αυθόρμητης και ανεπεξέργαστης γραφής. Να το διαπιστώσετε μέσα στο αφήγημα και να βρείτε πώς αυτή η αρετή υπηρετεί τη θύμηση της εποχής και τα βιώματα που θέλει να καταγράψει η συγγραφέας.
• Το αυτοβιογραφικό στοιχείο είναι έντονο στο αφήγημα. Να βρείτε στοιχεία που περιγράφουν τα παιδικά και εφηβικά χρόνια της Π. Δέλτα, σε συνάρτηση με το ιστορικό πλαίσιο της εποχής που έζησε.
|
Διαβάζετε:
1) «Αν ήξευρα, κυράτσα μου…» από τα Καταλόγια
2) «Κοντά σου», Μαρία Πολυδούρη
3) «Οι τρεις εραστές»,
Μίλτου Σαχτούρη
Απαντάτε:
• Να εντάξετε τα ποιήματα στο κοινωνικό και ιστορικό πλαίσιο που δημιουργήθηκαν. Ποιες διαφορές εντοπίζετε στην τεχνοτροπία που χρησιμοποιείται στο καθένα;
• Να διαπιστώσετε μέσα από τα ποιήματα πως η λυτρωτική και μεταμορφωτική δύναμη του Έρωτα λειτουργεί στο καθένα απ’ αυτά.
• Ποιες διαφορές διαπιστώνετε στον τρόπο που μιλούν για τον Έρωτα μια γυναίκα ποιήτρια και ένας άντρας ποιητής;
|
Διαβάζετε:
«Οι μοιραίοι» του
Κ. Βάρναλη
«Ρωμιοσύνη» του
Γ. Ρίτσου
«Η φόνισσα» του
Αλ. Παπαδιαμάντη
Απαντάτε:
• Ποιες είναι οι κοινωνικές συνθήκες που οδηγούν τους ήρωες των παραπάνω έργων στο περιθώριο της ζωής;
• ποιοι ρόλοι και στερεότυπα για τα δύο φύλα, αναπαράγονται κρίνονται ή ανατρέπονται μέσα στα παραπάνω κείμενα;
• Ποια διαφοροποίηση διαπιστώνετε στον τρόπο με τον οποίο ο άντρας και η γυναίκα παρουσιάζονται να δρουν και να αλληλεπιδρούν με το κοινωνικό τους περιβάλλον;
Πώς καταγράφονται εκφραστικάαυτές οι διαφοροποιήσεις;
Εντοπίστε τα χαρακτηριστικά της γραφής του κάθε λογοτέχνη
μέσα από τα συγκεκριμένα έργα τους.Πώς χειρίζονται το ψυχογραφικό υπόβαθρο των έργων τους; Με ποιους λογοτεχνικούς τρόπους το υποστηρίζουν;
|
Μετά την ανάγνωση
δείτε την ταινία «Ο πατέρας» του Στρίντμπεργκ (από το ιστολόγιο )και μιλήστε στη τάξη για την αέναη μάχη αντρός-γυναικός με ένα δοκίμιο που θα γράψετε εμπνεόμενοι από το έργο.
|
Μετά την ανάγνωση
Φτιάξτε μια παρουσίαση, με μουσική επένδυση του Ερωτόκριτου (Ν. Ξυλούρης «Τα θλιβερά μαντάτα»
με στίχους από το έργο και εικόνες από την Κρήτη.
|
Μετά την ανάγνωση
• Υποθέστε πως ζείτε στην εποχή και στην οικογένεια της αφηγήτριας. Αφηγηθείτε στις σελίδες του ημερολογίου σας τα βιώματα και τις σκέψεις που κάνετε για τις σχέσεις που διαμορφώνονται ανάμεσα σε σας (ως 16χρονου έφηβου) και στους γονείς σας.
|
Μετά την ανάγνωση
• Διασκευάστε ένα από τα παραπάνω ποιήματα, δίνοντας τον προσωπικό τόνο γραφής σας αλλά και το δικό σας βλέμμα για το ρόλο που παίζει ο Έρωτας στη ζωή των αντρών και των γυναικών.
|
Μετά την ανάγνωση:
Κάντε μια έρευνα στο οικογενειακό σας περιβάλλον ή και ευρύτερα σε ανθρώπους της τοπικής κοινωνίας που γνωρίζετε,
για το πώς αντιλαμβάνονται τους κοινούς ή διαφορετικούς αγώνες που έχουν να δώσουν οι άντρες και οι γυναίκες σε επίπεδο προσωπικής ή συλλογικής ζωής
Πού συναντιούνται και πού διαφοροποιούνται οι στόχοι, οι προσδοκίες τους ή οι διαψεύσεις τους;
|
Πολίνα μου, εντυπωσιακή δουλειά! Πολύ ωραίες οι υποενότητες. Έχεις ...μεράκι, πώς να το κάνουμε;!
ΑπάντησηΔιαγραφήΌμως με λύπη μου διαπιστώνω πως χάνεται η λογοτεχνία με τη διάταξη που ζητά το ΠΣ. Μάλλον Κοινωνιολογία κάνουμε, ειδικά με τη συγκεκριμένη ενότητα. Ευελπιστώ στην Παράδοση και τον Μοντερνισμό!
Ευχαριστώ Αγάθη μου!
ΑπάντησηΔιαγραφήΈχεις δίκιο για την απώλεια της λογοτεχνικότητας.
Στη τάξη μάλλον θα αυθαιρετήσουμε πιο πολύ...
Να μεταφέρετε τις ενστάσεις μας στους σχεδιάζοντες τα προγράμματα. Εσείς ίσως μπορείτε γιατί εμάς δεν μας ακούει κανείς...
Πολίνα,
ΑπάντησηΔιαγραφήσυγχαρητήρια.Καταπληκτική η σύνθεση και οι δραστηριότητες των ομάδων.
Πολίνα,
ΑπάντησηΔιαγραφήνομίζω πως πιο πολύ κι από τα συχαρίκια χρειάζεσαι μια ευχή: καλό κουράγιο λοιπον και περιμένουμε εν καιρω να μάθουμε πώς πάει το εγχείρημα.
Παναγιώτης
Έχεις οίστρο και μεράκι. Τυχεροί οι μαθητές σου. Συμφωνώ πάντως με την Γεωργιάδου.
ΑπάντησηΔιαγραφήΠάνο,
ΑπάντησηΔιαγραφήΕυχαριστώ πολύ!
να δούμε αν θα λειτουργἠσει, γιατί έχω ένα τμήμα με πολλές ιδιαιτερότητες.
Εσύ πού βρίσκεσαι με την Α'Λυκείου;
Καλό κουράγιο και στους μαθητές μας, Παναγιώτη,
ΑπάντησηΔιαγραφήκαι γι'αυτούς είναι πρωτόγνωρα.Μέχρι στιγμής φαίνεται να τους αρέσει το καινούργιο σύστημα, δεν βαριούνται όπως παλιά...
Ευχαριστώ Δημήτρη,
ΑπάντησηΔιαγραφήνα δούμε εάν και πώς θα τα καταφέρουμε -στη τάξη να δώσουμε στη Λογοτεχνία αυτό που το νέο πρόγραμμα σπουδών εν αγνοία(;) του της στερεί: να τους ανοίξει ένα παράθυρο σε μια άλλη, δική της πραγματικότητα, όχι σ'αυτή που ήδη βλέπουν..
Το ρόλο των φύλων , ας πούμε, μάλλον τον έχουν διαπιστώσει βιωματικά, δε χρειαζόταν η Λογοτεχνία να τον επανοηματοδοτήσει..
Καλό μήνα!
Καλησπέρα από Κέρκυρα!Είμαι συνάδελφος που είδα τη δουλειά σας και θα ήθελα αφενός να σας συγχαρώ και αφετέρου να σας ευχαριστήσω που τελικά μέσω αυτής κατάφερα να οργανώσω το μάθημά μου! Πολλά συγχαρητήρια!!!
ΑπάντησηΔιαγραφήΕυχαριστώ πολύ!Ό,τι χρειαστείτε στη διάθεσή σας!
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαλησπέρα.Είμαι μαθητής και θα ήθελα να σας ρωτήσω με ποιους λογοτεχνικούς τρόπους υποστηρίζει το ψυχογραφικό υπόβαθρο των έργων του ο Παπαδιαμάντης>
ΑπάντησηΔιαγραφήΑγαπητέ ανώνυμε μαθητή
ΔιαγραφήΑν μου έλεγες ποιο έργο του Παπαδιαμάντη μελετάτε θα ήταν πιο εύκολο να σε βοηθήσω. Τώρα κράτησε τα παρακάτω, που σχεδόν ισχύουν σε όλα τα έργα του, και αν δεν καλύπτεσαι πες μου για ποιο συγκεκριμένο έργο θέλεις.
1) λεπτομερείς περιγραφές ( που δεν περιορίζονται στη μετάδοση των αναγκαίων ρεαλιστικών πληροφοριών αλλά αντιστοιχούν σε ψυχικές καταστάσεις, είναι συμβολικές πχ στη «φόνισσα» περιγράφει εκτενώς την καταπιεσμένη ζωή της ηρωίδας , ή την τωρινή δυστυχία της πριν οδηγηθεί στο έγκλημα
2) Οι αντιθέσεις ( πώς ζούσαν οι άντρες και πώς οι γυναίκες τότε)
3) Λέξεις- σύμβολα πχ στο τέλος της «φόνισσας», ο συμβολισμός της θάλασσας στην οποία πνίγεται.
4) φυσικοί διάλογοι
5) εσωτερικοί μονόλογοι
6) φυσικότητα της γλώσσας( π.χ στους διαλόγους αποτυπώνεται με ακρίβεια το τοπικό ιδίωμα)
7) δραματικότητα της αφήγησης ( ένταση, δράση, αγωνία)
Ό,τι χρειαστείς τα ξαναλέμε :-)
Καλησπέρα...Θέλω αν γίνετε να έχω την απάντηση της παρακάτω ερώτησης:
ΑπάντησηΔιαγραφήΠοιος είναι ο κοινωνικός προβληματισμός που θέτει το έργο; Διερευνήστε αίτια, αποτελέσματα και τρόπους επίλυσης του προβλήματος που διατυπώνονται από τον συγγραφέα;
Είμαι μαθήτρια Α' Λυκείου
Απαντήσεις για τις ερωτήσεις σου θα βρεις στην ανάρτησή μου εδώ:
Διαγραφήhttp://fotodendro.blogspot.com/search/label/%CE%91%27%20%CE%9B%CE%A5%CE%9A%CE%95%CE%99%CE%9F%CE%A5.%20%CF%84%CE%B1%20%CF%86%CF%8D%CE%BB%CE%B1%20%CF%83%CF%84%CE%B7%20%CE%9B%CE%BF%CE%B3%CE%BF%CF%84%CE%B5%CF%87%CE%BD%CE%AF%CE%B1
και εδώ:
http://dimichri65.blogspot.com/2011/10/blog-post_07.html
στην συγκεκριμένη??δεν μπόρεσα να βρω την απάντηση....
ΑπάντησηΔιαγραφήΕνδεικτικά σου λέω τα παρακάτω, σε 2 σχόλια γιατί δεν χωράνε σε ένα! ( πρέπει όμως να τα εμπλουτίσεις και με αποσπάσματα από το κείμενο)
ΑπάντησηΔιαγραφήΚΟΙΝΩΝΙΚΟΣ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΜΟΣ:
Η θέση της γυναίκας παρουσιάζεται τραγικά μειονεκτική.Αδικημένη.
Ο θύτης είναι , για τον Παπαδιαμάντη, θύμα ενός αδυσώπητου κοινωνικού περιβάλλοντος
Οι άνθρωποι δέσμιοι εξωτερικών δυνάμεων κ’ εσωτερικών παρορμήσεων.
Ποιο είναι το νόημα της ανθρώπινης παρουσίας στο κόσμο;
Η Χαδούλα Είναι η έκφραση της ιδιαίτερης μοίρας της γυναίκας. Ο Παπαδιαμάντης μέσα από τα πάθη αυτής της επαναστατημένης ψυχής έδωσε το ηθικό πρόβλημα του συγχρόνου ανθρώπου. Μέσα στη δική της πορεία αναγνωρίζουμε, γενικότερα, τη πορεία του σύγχρονου ανθρώπου: σύγχυση – έπαρση.
Επαναστάτησε με τον τρόπο της. Συνειδητοποιώντας τη σκλαβιά της απομονώνεται από όλους τους άλλους. Το να υπηρετεί τους γονείς και τα παιδιά της και τα εγγόνια της, δεν είναι στάση θετική απέναντι στη ζωή. Αν είχε διαλέξει μόνη της αυτό τον δρόμο, αν τον υπηρετούσε με αγάπη. Θα έβρισκε τη δύναμη να αντέξει τα βάσανα της ζωής, θα έβρισκε νόημα στη ζωή.
Η ηρωίδα ενσαρκώνει, μέσα στο παραλήρημά της, το πόνο μιας ανθρωπότητας ολόκληρης για τη της γυναίκας. Ο Παπαδιαμάντης θέλει να δείξει τον παραλογισμό που οδηγεί τον άνθρωπο το κατεστημένο. Μέσα από τα λάθη της επαναστατημένης αυτής ψυχής, δίνει σε όλο του το μεγαλείο το ηθικό πρόβλημα του σημερινού ανθρώπου, το καίριο σημείο της σύγχυσης του καλού και του κακού.
ΑΙΤΙΑ:
ΔιαγραφήΤο κοινωνικό πλαίσιο της εποχής και το οικογενειακό περιβάλλον της Χαδούλας πυροδότησαν την εγκληματική της στάση: δυστυχισμένα παιδικά χρόνια, χωρίς αγάπη και φροντίδα από τους γονείς της, οικονομική δυσπραγία. Ο Παπαδιαμάντης παραθέτει επιδέξια πληροφορίες για τη ψυχική ταλαιπωρία που έχει υποστεί η ηρωίδα στο παρελθόν της. Σ΄όλη της τη ζωή υπηρετούσε κάποιον, γονείς, αδέλφια, το σύζυγο και τα παιδιά της αργότερα. Κάνει αγώνα για να βρει γαμπρούς και προίκα για τις κόρες της, ενώ η ίδια δηλώνει πως αδικήθηκε από τους γονείς της στη προικοδότηση.
ΣΥΝΕΠΕΙΕΣ:
Το νεογνό , το εγγόνι της που κλαίει συνέχεια, την επανάφερε στο παρόν, αφού η ίδια είχε βυθιστεί στις θλιβερές μνήμες του δυστυχισμένου παρελθόντος της. Οδηγείται σε μια κατάδυση στα μεγάλα ερωτήματα της ανθρώπινης ύπαρξης. Κάτω από το βάρος της καταπιεσμένης ζωής της ο νους της δεν αντέχει και παραλογίζεται. Όσο αναλογίζεται τη ζωή της, τόσο οδηγείται στην άρνηση της ζωής. Αναπολεί, συλλογίζεται, αναρωτιέται, "ψηλώνει ο νους της" φτάνει στο έγκλημα μέσα από μια ψυχική διεργασία στα βάθη της ανθρώπινης συνείδησης.
Η Χαδούλα, πιστεύει ότι το έργο της είναι θεάρεστο και ζητά δικαίωση από το θεό (στο έρημο εκκλησάκι του Αη- Γιάννη προσπαθεί να γαληνέψει τη ψυχή της, αλλά όχι με τον τρόπο που η κοινή λογική θα περίμενε). Μετά το πρώτο έγκλημα η εικόνα της Φραγκογιαννούς δείχνει άνθρωπο που βαρύνεται από το φορτίο της πράξης του. Ανίκανη να την αποδεχτεί, είτε τη λησμονεί στα κατάβαθα της ψυχής της είτε τη συγκαλύπτει εν ονόματι του σκοπού. Στη συνείδηση της τα εγκλήματά της είναι δικαιωμένα.
Η κοινωνική συνείδηση και οι ηθικές αντιλήψεις δεν αντέχουν την εγκληματική της πράξη. Η παρεκτροπή της την απομονώνει. Ο νους της άγγιξε ένα μεγάλο πρόβλημα δε βρίσκει άκρη. Δογματίζει, παραλογίζεται, «ψηλώνει ο νους της», αυτονομείται από το Νόμο του Θεού και των ανθρώπων, αυτονομείται από την κοινωνική και θεϊκή ηθική. Τα εγκλήματά της δείχνουν να μην είναι ανθρώπινα μοιάζουν ιδεολογικά.
Το μυαλό της φεύγει από τα ανθρώπινα όρια της λογικής η γνώση όλων των ταλαιπωριών που ζούσε η που θα ζούσαν τα μικρά κορίτσια, της δίνουν μέσα της τη δικαίωση. Σκοτώνει για να ελευθερώσει. Διορθώνει τη φύση, διορθώνει τη ζωή, λυτρώνει τους φτωχούς από τη κακή τύχη που είχαν γεννώντας θηλυκό.
ΤΡΟΠΟΙ ΕΠΙΛΥΣΗΣ ( όπως διατυπώνονται από τον συγγραφέα)
Ο Παπαδιαμάντης αξιοποιεί τη σκέψη μιας ένθεης Φύσης. Με την ύπαρξή της και μόνο μέσα σ’ αυτή τη πλάση η Χαδούλα τη βεβηλώνει. Επόμενο είναι η ίδια η Φύση να αναλάβει το ρόλο του τιμωρού της.
Η περιγραφή του τοπίου (άγριο και ερημικό) βρίσκεται σε άμεση αντιστοιχία με το αδιέξοδο που προδιαγράφεται, αλλά και την άγρια θέληση για δικαίωση. Η ηρωίδα θα πνιγεί όπως και τα θύματά της. Το τελικό λόγο δεν τον έχει πει ούτε η ανθρώπινη ούτε η Θεία δικαιοσύνη. Οι φόνοι της Φραγκογιαννούς. έχουν κοινωνική και μεταφυσική διάσταση. Ο Παπαδιαμάντης αρνείται – αποστασιοποιημένος – να κρίνει την ηρωίδα. Τα τελευταία της λόγια («να το προικιό μου») μας επαναφέρουν στην αρχή της προσωπικής της ιστορίας καταργούν το ενδιάμεσο παρελθόν η τάξη του κόσμου μένει απαρασάλευτη.
Στο τέλος θα πεθάνει σαν τιμωρός και σαν λυτρωτής, συγχρόνως. Σ’ ένα τέλειο ισοζύγισμα, ανάμεσα στο Νόμο του θεού και το Νόμο των ανθρώπων, καταποντίστηκε στη θάλασσα, αδικαίωτη και από την ανθρώπινη και από τη θεϊκή δικαιοσύνη που αναδύθηκε τιμωρός δύναμη από τα έγκατα του θαλασσινού στοιχείου.
Καλησπερα ειμαι μαθητρια Α λυκειου και θα ηθελα αν μπορειτε να με βοηθησετε σε μια ερωτηση σ σχεση με την τιμη και το χρημα...
ΑπάντησηΔιαγραφήη ερωτηση ειναι αυτη:
Γιατι το μυθιστορημα χαρακτηριζεται <> ;
Με ποιον τροπο ο τιτλος του σχολιαζει τη σχεση δυο φιλων και τις κοινωνικες συνθηκες που τη διαμορφωναν;
Θα χαρω πολυ να μου απαντησετε!
Καλησπερα ειμαι μαθητρια Α λυκειου και θα ηθελα αν μπορειτε να με βοηθησετε σε μια ερωτηση σ σχεση με την τιμη και το χρημα...
ΑπάντησηΔιαγραφήη ερωτηση ειναι αυτη:
Γιατι το μυθιστορημα χαρακτηριζεται ως **κοινωνικο ;
Με ποιον τροπο ο τιτλος του σχολιαζει τη σχεση δυο φιλων και τις κοινωνικες συνθηκες που τη διαμορφωναν;
Θα χαρω πολυ να μου απαντησετε!
Καλησπέρα, θα ήθελα αν μπορείτε να με βοηθήσετε στην εξής ερώτηση στο κείμενο "Η Προίκα" του Α.Λασκαράτου : Ποιος είναι ο ρόλος του δεικτικού ύφους στην καταγγελία του προβλήματος;
ΑπάντησηΔιαγραφή- Μαθήτρια Α' Λυκείου
Για την "προίκα" του Λασκαράτου, ενδεικτικά :
ΑπάντησηΔιαγραφήκαυτηριάζει κοινωνικές πληγές, εδώ τον ταπεινωτικό θεσμό της προίκας.
Φορτίζει το λόγο του που γίνεται καταγγελτικός και αποκαλυπτικός.
Το ύφος του χαρακτηρίζει και την τολμηρή , ασυμβίβαστη προσωπικότητα του ίδιου του Λασκαράτου που ήταν οξύς παρατηρητής των κοινωνικών φαινομένων.
Επίσης γίνεται φανερός και ο εκλαϊκευτικός χαρακτήρας του κειμένου αλλά και η συναισθηματική φόρτιση του συγγραφέα
ευχαριστώ πάρα πολύ για την βοήθεια!
ΔιαγραφήΜήπως θα ήταν εύκολο να γράψεις μια ενδεικτική απάντηση για το κοινωνικό και ιστορικό πλαίσιο για την <>
ΔιαγραφήΕυχαριστώ.
Για την ¨τιμή και το χρήμα":
ΑπάντησηΔιαγραφήΚοινωνικό μυθιστόρημα γιατί θίγει κοινωνικά ζητήματα:
Η τιμή: Η υπόληψη της οικογένειας, η τιμή της κοπέλας, ο λόγος του άνδρα
Η θέση της γυναίκας στην εποχή.
Το χρήμα: Ως κινητήριος δύναμη της κοινωνίας, οι ήρωες το βλασφημούν (πανάθεμα τα τάλαρα), Ο θεσμός της προίκας.
πολιτική διαφθορά: πολιτικοί που αμείβουν τους ψηφοφόρους τους, πελατειακή σχέση.
Ηθική διαφθορά: διεφθαρμένη κοινωνία
Κοινωνικές τάξεις: αριστοκράτες (κόντηδες), χωρικοί-λαός
Η παρανομία, λαθρεμπόριο: Ζάχαρης, καπνού( κρατικό μονοπώλιο)
Δες και εδώ: http://www.potheg.gr/ProjectDetails.aspx?id=2949&lan=1
Για τον τίτλο:
Ο τίτλος του έργου λειτουργεί ως άξονας της όλης αφήγησης. Οι δύο όροι, τιμή – χρήμα, προχωρούν κατά δύο ανόμοιες παραλλήλους, τέμνονται κατά αλυσιδωτές εκρήξεις και οδηγούν προς τη πλήρη πόλωση. Και ενώ η «τιμή» φαίνεται να χάνει οριστικά το παιχνίδι, επιστρέφει (μέσα από το έγκλημα).
Η υπόγεια ανοδική πορεία του ρόλου της πρωταγωνίστριας (Ρήνη) προς την πλήρη χειραφέτηση, ολοκληρώνεται αποκαθιστώντας την ισορροπία και λειτουργώντας σαν αισιόδοξο κοινωνικό μήνυμα.
Πάνω από το έργο και τη συμπεριφορά των δρώντων προσώπων, των ηρώων πλανιέται ένα αίσθημα συναλλαγής. Βρισκόμαστε σε μια κοινωνία κάθε άλλο παρά αγνή και ειδυλλιακή. Οι άνθρωποι παρουσιάζονται υπολογιστές, ενώ τα κοινωνικά ήθη και οι αντιλήψεις που συνδέονται μ’ αυτά γίνονται τροχοπέδη σας επιθυμίες τους. Ο έρωτας και η προσπάθεια για την ευτυχία συνθλίβονται μέσα στο έργο από τις κοινωνικές προκαταλήψεις και τις συνέπειές τους. Μέσα σ’ αυτή τη κοινωνία η παρουσία και η δράση των δύο γυναικών είναι καταλυτική, αναδεικνύονται αποφασιστικές και πιο δυνατές από τους άντρες μέσα στο έργο
Η λύση που δίνει στο προσωπικό της πρόβλημα η ηρωίδα, η Ρήνη, στοιχειοθετεί ένα τόνο αισιοδοξίας στο όλο έργο, με την έμμεση υπόδειξη από τον συγγραφέα του τρόπου με τον οποίο μπορεί κανείς να αντιμετωπίσει τα εμπόδια που εγείρει ένα κοινωνικό κατεστημένο, που βασίζεται στην αδικία και επιβάλλει τον ταπεινωτικό συμβιβασμό και την εξάρτηση.
euxarictwwww poluuuu:D
Διαγραφήκαλησπερα,ειμαι μαθητης της Α λυκειου και θα θελα να με βοηθησετε σε μια ερωτηση σχετικα με το διηγημα του Παπαδιαμαντη --ΦΟΝΙΣΣΑ--.
ΑπάντησηΔιαγραφήη ερωτηση ειναι αυτη:Ο Παπαδιαμαντης εδωσε στη φονισσα τον υποτιτλο ''ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ ΜΥΘΙΣΤΟΡΗΜΑ''.Ποια ειναι η κοινωνικη διασταση(οικονομικες και κοινωνικες συνθηκες,κυριαρχες αντιληψεις)της νουβελου;
θα ειμουν πολυ ευγνωμων αν θα μπορουσατε να απαντησετε,ευχαριστω.
Έχω ήδη απαντήσει και σε συναφές σχόλιο σ΄αυτήν την ανάρτηση αλλά και στην ανάρτηση για τη "Φόνισσα" που θα βρεις στη ετικέττα με τίτλο τα φύλα στη Λογοτεχνία.
ΑπάντησηΔιαγραφήΣυμπληρωματικά σημείωσε και τα παρακάτω:
Στη "Φόνισσα", έχουμε να κάνουμε με μια ψυχή σε εξέγερση, μια ανάγλυφη παρουσίαση των κοινωνικών και ηθικών δομών της σκιαθίτικης αλλά και της ελλαδικής κοινωνίας.
Ο Παπαδιαμάντης κατανοεί την περιθωριοποίηση και την εξαθλίωση της γυναικείας ύπαρξης. Συναισθάνεται και συνειδητοποιεί την άνιση κατανομή των ρόλων σε βάρος των γυναικών που είναι υποδουλωμένες στις πατριαρχικές και ανδροκρατικές αντιλήψεις.
H εξηντάχρονη γριά Χαδούλα Φραγκογιαννού -σύζυγος του Γιάννη Φράγκου-, η ηρωίδα του έργου του, προσπαθεί να διορθώσει τη θέση της γυναίκας στον κοινωνικό χώρο με ανορθόδοξα μέσα, με τον θάνατο: πνίγει τα μικρά κορίτσια για να μην υποφέρουν όταν μεγαλώσουν και γίνουν γυναίκες.
Γιατί η ίδια, όπως λέγει, αλλά και κάθε γυναίκα, «ποτέ δεν είχε κάμει άλλο τίποτε ειμή να υπηρετή τους άλλους. Όταν υπανδρεύθη έγινε σκλάβα του συζύγου της, όταν απέκτησε τέκνα έγινε δούλα των τέκνων της, όταν τα τέκνα της απέκτησαν τέκνα, έγινε πάλιν δουλεύτρια των εγγόνων της».
Στη Φόνισσα, επίσης, καυτηριάζεται με κάθε τρόπο η ύπαρξη του κοινωνικού φαινομένου της προίκας, που τη γυναίκα τα χρόνια εκείνα την είχε καταντήσει αντικείμενο αγοραπωλησίας και που η ύπαρξή της θα μπορούσε να οδηγήσει σε γάμο, ενώ η ανυπαρξία της σε κοινωνική περιθωριοποίηση.
Ο ίδιος ο Παπαδιαμάντης, με τρεις ανύπαντρες αδελφές, έχει πικρή προσωπική πείρα. Η μοίρα του κοριτσιού που προέρχεται από φτωχή οικογένεια είναι προδιαγεγραμμένη και καταδικαστική για όλη του τη ζωή.
Αφού είναι βάρος για την οικογένεια, θα την παντρέψουν με όποιον να 'ναι, κάποιον πνευματικά ή κοινωνικά καθυστερημένο, που δεν θ' απαιτήσει προίκα. Έτσι τα οικονομικά της νεοδημιούργητης οικογένειας δεν πρόκειται ποτέ να βελτιωθούν και η φτώχεια θα διαιωνίζεται.
Η Φραγκογιαννού αφανίζει το φύλο της παρ' όλο που τρέφει μεγάλη αγάπη γι' αυτό, εκδικούμενη τους άνδρες και την κοινωνία που περιθωριοποιεί τις γυναίκες.
Μ' αυτό το έργο του, επιπλέον, ο Παπαδιαμάντης αποδοκιμάζει την εξουσία που, κατά τη γνώμη του, καταδυναστεύει τον απλό και φτωχό λαό: «την πλιατσικολογίαν διεδέχθη η φορολογία, και έκτοτε όλος ο περιούσιος λαός εξακολουθεί να δουλεύει δια την μεγάλην κεντρικήν γαστέρα, την ουκ έχουσαν ώτα».
Ίσως και γι' αυτό, στο τέλος, προτιμά να μην παραδώσει την Φόνισσα στα χέρια της ανθρώπινης δικαιοσύνης, στους χωροφύλακες που την καταδιώκουν επί πολλές μέρες για να τη συλλάβουν. Επιλέγει τον πνιγμό της στη θάλασσα λέγοντας χαρακτηριστικά: «Η γραία Χαδούλα εύρε τον θάνατον μεταξύ της θείας και της ανθρώπινης δικαιοσύνης».
Και επειδή πολύ … σας ταλαιπωρεί η «Φόνισσα» του Παπαδιαμάντη, παιδάκια της Α΄Λυκείου, δίνω μερικές διευθύνσεις για να βοηθηθείτε:
ΑπάντησηΔιαγραφή1. http://fotodendro.blogspot.com/search/label/%CE%91%27%20%CE%9B%CE%A5%CE%9A%CE%95%CE%99%CE%9F%CE%A5.%20%CF%84%CE%B1%20%CF%86%CF%8D%CE%BB%CE%B1%20%CF%83%CF%84%CE%B7%20%CE%9B%CE%BF%CE%B3%CE%BF%CF%84%CE%B5%CF%87%CE%BD%CE%AF%CE%B1
2. http://latistor.blogspot.com/2010/12/blog-post_29.html
3. http://dimichri65.blogspot.com/2011/10/blog-post_07.html
4. https://sites.google.com/site/aformesskepseisdimiourgia/h-gynaika-ston-papadiamante/-e-phonissa
5. http://5thlykeiovyrona.wikispaces.com/file/.../%CE%97+%CF%86%CF%8C%CE%BD%CE%B9%CF%83%CF%83%CE%B1-%CE%91.%CE%A0%CE%B1%CF%80%CE%B1%CE%B4%CE%B9%CE%B1%CE%BC%CE%AC%CE%BD%CF%84%CE%B7...?responseToken=3ab2eeaa642f5525d967e8e8b2308d8a
6. http://blogs.sch.gr/stratilio/archives/1733
Καλή δουλειά :-)
καλησπερα μηπως μπορειτε να με βοηθησετε στο τι τελος να δωσω στην τιμη και το χρημα?
ΑπάντησηΔιαγραφήγιατι δεν μου ερχεται καμια ιδεα....
Ένα πιθανό τέλος είναι το συνήθως ευτυχές, δηλαδή η Ρήνη να παντρευόταν τον Αντρέα. ( φαντάζομαι πως πρέπει να το γράψεις μόνος σου , όμως! )
ΑπάντησηΔιαγραφήΑυτό όμως το τέλος θα έδειχνε να νικά το αίσθημα συναλλαγής, η τιμή να συνθλίβεται κάτω από το βάρος του χρήματος. Ενώ το υπάρχον τέλος δίνει ένα τόνο αισιοδοξίας στο όλο έργο, με την έμμεση υπόδειξη από τον συγγραφέα του τρόπου με τον οποίο μπορεί κανείς να αντιμετωπίσει τα εμπόδια που εγείρει ένα κοινωνικό κατεστημένο: αξιοπρεπής αγώνας, χειραφέτηση, εξέγερση
για ερωτοκριτο παρακαλω..
ΑπάντησηΔιαγραφήΠοιες δομες της οικογενειας και τις κοινωνιας καθοριζουν την μοιρα των δυο ερωτευμενων νεων?
Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.
ΑπάντησηΔιαγραφήΗ πατριαρχική δομή της οικογένειας επιβάλλει στους νέους να δέχονται
ΑπάντησηΔιαγραφήκαι να εκτελούν τις αποφάσεις των γονιών τους κυρίως σε θέματα
γάμου. Ανδροκρατούμενη κοινωνία που θέλει τη γυναίκα υποταγμένη στη θέληση του πατέρα - αφέντη
Παράδειγμα:
Η Νένα στην Αρετούσα ( σκηνή 2η στίχος 60):
«Νά ορίζει ό κύρης το παιδί σ' όλους μας είν' δοσμένο
κι όποιο παιδί το θέλει αλλιώς, είν' καταδικασμένο.»
Παιδιά ό,τι σας δίνω εδώ είναι σχηματικά και απλά καθοδηγητικό .Οι απαντήσεις σας στη Λογοτεχνία πρέπει να είναι πολύ αναλυτικότερες και τεκμηριωμένες.
Πρέπει να ερευνήσετε μόνοι σας για τα περαιτέρω στοιχεία
•
Γεια σας ! Θα ηθελα αν θα μπορουσατε να μου δωσετε γενικές πληροφορίες για τα φύλλα στην λογοτεχνια, για να τις χρησιμοποιήσω ως εισαγωγή για μια παρουσίαση που μου ζητήθηκε ! Σας ευχαριστώ προκαταβολικά !
ΑπάντησηΔιαγραφήΤα στερεότυπα για το φύλο αναφέρονται στις στάσεις και τις αντιλήψεις σχετικά με την αρρενωπότητα και τη θηλυκότητα. Η διαμόρφωση των πεποιθήσεων αυτών ενέχει έντονα πολιτισμικά στοιχεία και εξελίσσεται διαχρονικά. Οι διαφορές στα φύλα, παρά το δυναμισμό του κινήματος για τη γυναικεία χειραφέτηση, τις διακηρύξεις για την ισότητα και τις κοινωνικές αναπροσαρμογές του ρόλου της οικογένειας, έχουν μείζονα σημασία, τόσο στη διαμόρφωση του εγώ, όσο και στις αιτιακές αποδόσεις των κοινωνικών χαρακτηριστικών.
ΔιαγραφήΚαι φυσικά δεν θα μπορούσαν να αφήσουν αδιάφορη την πιο υψηλή έκφραση των ανθρώπινων πνευματικών αναζητήσεων, τη Λογοτεχνία!
Μέσα από τα λογοτεχνικά κείμενα βλέπουμε πώς οι ρόλοι και η εικόνα των φύλων καθορίζονται από το ιστορικό, κοινωνικό, πολιτισμικό πλαίσιο, ή πώς η λογοτεχνία μπορεί να αναπαράγει, να τροποποιεί ή να ανατρέπει τα κοινωνικά πρότυπα.
Ζωή Καρέλλη
Η Άνθρωπος ( απόσπασμα)
Και λέω πως είμαι ακέραιος άνθρωπος
και μόνος. Δίχως του δεν εγινόμουν
και τώρα είμαι και μπορώ
κι' είμαστε ζεύγος χωρισμένο, εκείνος
κι' εγώ, έχω το δικό μου φως,
εγώ ποτέ, σελήνη,
είπα πως δεν θα βαστώ απ' τον ήλιο
κι' έχω τόσην υπερηφάνεια
που πάω τη δική του να φτάσω
και να ξεπεραστώ, εγώ,
που τώρα μαθαίνομαι και πλήρως
μαθαίνω πως θέλω σ' εκείνον ν' αντισταθώ
και δεν θέλω από κείνον τίποτα
να δεχτώ και δεν θέλω να περιμένω.
Δεν κλαίω, ούτε τραγούδι ψάλλω.
Μα γίνεται πιο οδυνηρό το δικό μου
ξέσκισμα που τοιμάζω,
για να γνωρίσω τον κόσμο δι' εμού,
για να πω το λόγο δικό μου,
εγώ που ως τώρα υπήρξα
για να θαυμάζω, να σέβομαι και ν' αγαπώ,
εγώ πια δεν του ανήκω
και πρέπει μονάχη να είμαι,
εγώ, η άνθρωπος.
kalispera sas..8a h8ela na kanw mia erwtisi me sxesh to keimeno tou K.8eotokh timh kai to xrhma...h erwthsh mou einai poio protypo ginaikas antiprosopevei h stash ths rhnhs?
ΑπάντησηΔιαγραφήΗ Ρήνη μετά από σκληρή εσωτερική πάλη ανάμεσα στα αισθήματά της από τη μια μεριά και την τιμιότητα, την αξιοπρέπεια και την ηθική από την άλλη, δίνει το προβάδισμα στις έννοιες αυτές και προβάλλεται έτσι ως μορφή ιδανική, ως το πρότυπο ζωής και συμπεριφοράς που θέλει να υποδείξει, να διδάξει ο ιδεολόγος συγγραφέας. Ξεφεύγει από τα «δεσμά» της μάνας της, της αγάπης, του κοινωνικού περίγυρου και δείχνει πίστη στις δυνατότητές της.
ΔιαγραφήΗ λύση που δίνει στο προσωπικό της πρόβλημα η Ρήνη, στοιχειοθετεί ένα τόνο αισιοδοξίας στο όλο έργο, με την έμμεση υπόδειξη από τον συγγραφέα του τρόπου με τον οποίο μπορεί κανείς να αντιμετωπίσει τα εμπόδια που εγείρει ένα κοινωνικό κατεστημένο, που βασίζεται στην αδικία και επιβάλλει τον ταπεινωτικό συμβιβασμό και την εξάρτηση.
Η στάση της Ρήνης καυτηριάζει τη κοινωνία των προκαταλήψεων, της καθυστέρησης και της απαιδευσιάς, καταδικάζει τη συναλλαγή που κυριαρχεί παντού – ακόμη και στα ανθρώπινα συναισθήματα. Μέσα από τη Ρήνη ο Θεοτόκης ονειρεύεται και προτείνει μια δίκαιη και προοδευτική κοινωνία, ισότητας, ελευθερίας κ’ αξιοπρέπειας
καλησπερα,θα ηθελα αν μπορειτε να με βοηθησετε με μια ερωτηση σχετικα με την φονισσα:
ΑπάντησηΔιαγραφήΟι τελευταιες στιγμες της Φραγκογιαννου συνδεονται με την ανακληση του θεσμου της προικας.Γιατι;
Θα χαρω πολυ αν μου απαντουσατε
Την ώρα που η Χαδούλα αντιλαμβάνεται πως η ζωή της χάνεται, και με το βλέμμα στραμμένο προς το Μποστάνι, αναφωνεί: «Ω! Να το προικιό μου!». Μοιάζει περισσότερο να της βγαίνει ένα επιφώνημα τρόμου και αιφνιδιασμού (Ω!). Τρομάζει στη θέα της προίκας της (η οποία δεν είναι βεβαίως το Μποστάνι) και δείχνει ανέτοιμη να την παραλάβει. Είναι η στιγμή που συνειδητοποιεί το θάνατό της. Αντιλαμβάνεται ότι με τους φόνους που έκανε δε μπόρεσε να ξεφύγει από την μοίρα που της είχε προσδιορίσει η μητέρα της (το βλέμμα της Φραγκογιαννούς αντίκρυσε το Μποστάνι), αλλά ήταν η στιγμή που ακριβώς την πραγματοποιούσε. Ο θάνατός της ήταν η πραγματική της προίκα. Δεν θα μπορούσε κιόλας να είναι κάτι διαφορετικό από τον θάνατο. Η γριά Χαδούλα είχε ταυτίσει τον θάνατο με τη λέξη προίκα. Θεωρούσε τη διαδικασία της προικοδότησης έναν αργό θάνατο τόσο για τα κορίτσια, που αν δεν την έχουν εξασφαλίσει θα μείνουν ανύπαντρες, όσο και για τους γονείς ως μια αναπόφευκτη κοινωνική τους υποχρέωση, την οποία πολύ δύσκολα θα πραγματοποιήσουν.
Διαγραφήkalispera sas...8a h8ela na mou peite pws an pistevete pws oi hrwes tou 8eotokh einai ta moiraia kai aneu8ina 8imata enos koinwnikou sistimatos pou vasizetai sthn adikia??
ΑπάντησηΔιαγραφήgia to timh kai to xrima
Διαγραφήη Ρήνη, παρουσιάζεται στα «δεσμά» της μάνας της, της αγάπης, του κοινωνικού περίγυρου, αλλά με πίστη στις δυνατότητές της. Η εμπιστοσύνη στη δουλειά με την απολυτρωτική της δύναμη είναι ένα σοσιαλιστικό μήνυμα (ας θυμηθούμε πως ο συγγραφέας είχε ασπαστεί τις σοσιαλιστικές ιδέες ) καθώς η εργασία υπερτονίζεται ως μέσο επίλυσης των προβλημάτων μιας κοινωνίας με στεγανά. Εδώ, μέσω της Ρήνης, φαίνεται πως οι ήρωες του Θεοτόκη έχουν βούληση και αυτονομία.
ΔιαγραφήΟι πολλαπλές συγκρούσεις μεταξύ των τριών πρωταγωνιστών έχουν μια θετική λειτουργία φαίνεται ότι υπό την επίδρασή τους ωριμάζουν, τελεσίδικα, οι χαρακτήρες τους.
Η Ρήνη, αλλά και τα άλλα πρόσωπα του έργου, δεν κινούνται ως μαριονέτες κατά τις βουλές και τα οράματα του συγγραφέα, αλλά είναι πρόσωπα ζωντανά, με έντονα διαγραμμένα τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά τους, γι’ αυτό πειστικά. Η λύση που δίνει στο προσωπικό της πρόβλημα η ηρωίδα, η Ρήνη, στοιχειοθετεί ένα τόνο αισιοδοξίας στο όλο έργο, με την έμμεση υπόδειξη από τον συγγραφέα του τρόπου με τον οποίο μπορεί κανείς να αντιμετωπίσει τα εμπόδια που εγείρει ένα κοινωνικό κατεστημένο, που βασίζεται στην αδικία και επιβάλλει τον ταπεινωτικό συμβιβασμό και την εξάρτηση.
καλησπερα!!!θα ηθελα να ρωτησω για την τιμη και το χρημα!
ΑπάντησηΔιαγραφήποια γενικοτερη αξια για τον γαμο σε ΟΛΕΣ τις κοινωνικες ταξεις της κερκυρας σχηματιζετε απο την μελετη των αποσπασματων του βιβλιου της Β λυκειου???
Καλησπέρα...Θέλω αν γίνετε να μου δωσετε ιδεες για ενα διαφορετικο τελος στην παραλογη "του νεκρου αδελφου" η οποια θα ηταν πιο αισιοδοξη!! Σας ευχαριστω παρα πολυ !! - Μαθήτρια Α' Λυκείου.
ΑπάντησηΔιαγραφήΝα έμενε η Αρετή στο σπίτι με την μητέρα της για πάντα, μήπως;
ΔιαγραφήΠρέπει να το αναπτύξεις όμως, μόνη σου
Σας παρακαλω θα ηθελα να με βοηθουσατε σε μια ερωτηση με τα μυστηρια της κεφαλονιας του λασκαρατου ..Πιστευετε οτι οι αποψεις του Λασκαρατου βρισκουν αντικρισμα στην εποχη μας ..Αν μπορειτε απαντηστε μου στην αυτη..Ευχαριστω
ΑπάντησηΔιαγραφήΣας παρακαλω θα ηθελα να με βοηθουσατε σε μια ερωτηση με τα μυστηρια της κεφαλονιας του λασκαρατου σε μια ερωτηση ..Πιστευετε οτι οι αποψεις του Λασκαρατου βρισκουν αντικρισμα στην εποχη μας ..Αν μπορειτε απαντηστε μου στην αυτη..Ευχαριστω
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαλησπερα ειμαι μαθητης Α λυκειο θα ηθελα αν μπορειτε νε με βοηθησε τε με Ερωτηση σχετικα με το μυστηριο της κεφαλονιας ..Η ερωτηση ειναι : Πιστευετε οτι οι αποψεις του Λασκαρατου βρισκουν αντικρισμα στην εποχη μασ ?..Ευχαριστω
ΑπάντησηΔιαγραφήΠαιδιά είναι αδύνατον να απαντώ τις ερωτήσεις που μου ζητάτε καθημερινα!
ΔιαγραφήΤο ιστολόγιο δεν έχει αυτό το σκοπό.
Για τα μυστήρια της Κεφαλλονιάς δες εδώ:http://angels-a4.blogspot.gr/2012/02/blog-post.html
Καλησπερα.Που θα μπορουσα να βρω τις απαντησεις στα ερωτηματα,σχετικα με τα 2 φυλλα,που θετετε σαν εργασια πιο πανω και πιο συγκεκριμενα στην Ε'ομαδα.
ΑπάντησηΔιαγραφήΟι απαντήσεις δεν υπάρχουν κάπου έτοιμες, πρέπει να τις βρείτε μόνοι σας.Στην αναζήτηση βρίσκεται η ομορφιά της Λογοτεχνίας.Δεν της έχω δώσει έτοιμες ούε στους δικούς μου μαθητές στην τάξη.Ψάχνουν μόνοι, απορούν, τους βοηθώ στις απορίες, αλλά έτοιμες απαντήσεις θα ήταν αντιδεοντολογικό να δίνω συνέχεια απο το ιστολόγιο
Διαγραφή:-)
γεια σας ειμαι μαθητρια της Α Λυκειου θα μπορουσατε να μου απαντησετε σχετικα με την ομαδα <<΄Ερωτος φύλ(λ)α>> στην ερωτηση 1) να ενταξετε τα ποιηματα στο κοινωνικο και ιστορικο πλαισιο που δημιουργηθηκαν την επομενη την εχω κανει...
ΑπάντησηΔιαγραφήαν μπορειτε να μου απαντησετε θα σας ειμαι ευγνωμων!!
γεια σας ειμαι μαθητρια της α λυκειου.Θα μπορουσατε να μου απαντησετε σχετικα με τις πρωτες ενθυμησεις τησ Π.Δελτα:Υποθέστε πως ζείτε στην εποχή και στην οικογένεια της αφηγήτριας. Αφηγηθείτε στις σελίδες του ημερολογίου σας τα βιώματα και τις σκέψεις που κάνετε για τις σχέσεις που διαμορφώνονται ανάμεσα σε σας (ως 16χρονου έφηβου) και στους γονείς σας
ΑπάντησηΔιαγραφήγεια σας ειμαι μαθητρια της α λυκειου.μηπως θα μπορουσατε να μου απαντησετε σχετικα με τις πρωτες ενθυμησεις τησ Π.Δελτα: Υποθέστε πως ζείτε στην εποχή και στην οικογένεια της αφηγήτριας. Αφηγηθείτε στις σελίδες του ημερολογίου σας τα βιώματα και τις σκέψεις που κάνετε για τις σχέσεις που διαμορφώνονται ανάμεσα σε σας (ως 16χρονου έφηβου) και στους γονείς σας. θα ημουν πολυ ευγνωμων αν μπορουσατε να μου απαντησετε.σας ευχαριστω πολυ!
ΑπάντησηΔιαγραφήΛυπάμαι,αλλά διευκρίνησα εδώ και καιρό πως δεν πρόκειται να απαντήσω σε άλλες ερωτήσεις τέτοιου είδους, δηλαδή ανάλυσης. Μόνο σε διευκρινιστικές.
ΑπάντησηΔιαγραφήΔιδάσκεστε Λογοτεχνία με στόχο να μπορείτε να εκφραστείτε με αφορμή τα κείμενα.
Οι έτοιμες απαντήσεις δεν βοηθούν προς αυτή την κατεύθυνση
Καλησπέρα σας..είμαι μαθήτρια της α΄ λυκειου..θα μπορούσατε μηπως να μου απαντήσετε σε δύο ερωτήματα που έχουν να κάνουν με το απόσπασμα <>; Οι ερωτήσεις ειναι οι παρακάτω:
ΑπάντησηΔιαγραφή. Αν το απόσπασμα είχε γραφεί από γυναίκα η περιγραφή των ηρόων θα ήταν διαφορετική;
. Ποια ήταν η θέση της γυναίκας στις παραδοσιακές οικογενειες;
Ευχαριστώ..:)
Καλησπέρα σας..είμαι μαθήτρια της α΄ λυκειου..θα μπορούσατε μηπως να μου απαντήσετε σε δύο ερωτήματα που έχουν να κάνουν με το απόσπασμα Ερωτόκριτος; Οι ερωτήσεις ειναι οι παρακάτω:
ΑπάντησηΔιαγραφή. Αν το απόσπασμα είχε γραφεί από γυναίκα η περιγραφή των ηρόων θα ήταν διαφορετική;
. Ποια ήταν η θέση της γυναίκας στις παραδοσιακές οικογενειες;
Ευχαριστώ..:)
kalhspera sas...eimai ma8htria ths A' lukeiou kai 8a h8ela an mporousate na mou peite kati sxetika me thn palh twn fullwn sto ergo tou 8eotokh ...euxaristw..:)
ΑπάντησηΔιαγραφήΓεια σας, ειμαι μαθητρια Α λυκειου και θα ηθελα να κανω μια ερωτηση.Η ερωτηση μου ειναι: "Ποια ειναι η πατρικη εξουσια στον Ερωτοκριτο"...Ευχαριστω
ΑπάντησηΔιαγραφήΠαιδιά, σας είπα πως μόνο σε διευκρινιστικές ερωτήσεις μπορώ να σας απαντώ
Διαγραφήποιες ειναι οι βασικοτερες ηθικες αξιες που ειναι απαραιτητες για την αρμονικη συμβιωση των μελων μιας ανθρωπινης κοινωνιας?
ΑπάντησηΔιαγραφήΣεβασμός, αλληλεγγύη, κατανόηση, συλλογικό πνεύμα, συνεργασία, ειλικρίνεια, αυτοθυσία, υποχωρητικότητα, αγάπη
Διαγραφήpoies einai oi ithikes aksies yia tin armoniki simbiosi ton melon mias koinwnias?
ΑπάντησηΔιαγραφήπου θα μπορούσα να βρώ τον διάλογο ανάμεσα στο συγγραφέα και σε έναν πατέρα της εποχής του που ετοίμαζε το γάμο της κόρης του..? Και επίσης μπορείται να μου πείτε πως παρουσιάζει ο Λασκαράτος και πως ο Θεοτόκης την γυναίκα μέσα απο τα 2 αποσπάσματα ( Προίκα-Η τιμή και το χρήμα)
ΑπάντησηΔιαγραφήευχαριστω πολυ:)
γεια σας θα ηθελα να με βοηθήσετε σε μια εργασια του σχολειου μου...είμαι μαθητρια της Α' λυκειου...η ερωτηση είναι η εξης: αφου μελετήσετε τα αποσπάσματα από τη φονισσα του αλ.παπαδιαμαντη και τη νουβελα η τιμη και τ χρημα να σχολιασετε τον ρολο της προικας στη διαμορφωση των σχεσεων των δυο φυλων,επισημαινοντας τις επιπτωσεις στην κοινωνικη και ατομικη ζωη.Ποια νομιζετε ότι είναι τα αιτια της παρακμης του 8εσμου της εποχης μας και πως επηρεαζει την συγχρονη γυναικα?
ΑπάντησηΔιαγραφήΛυπάμαι αλλά ο χρόνος μου δεν μου επιτρέπει να απαντώ από το ιστολόγιο σε τέτοιου είδους ερωτήσεις που χρειάζονται εκτενείς απαντήσεις.
ΔιαγραφήΡίξε μια ματιά εδώ: είναι μια εργασία για την προίκα στη Λογοτεχνία, έχει για τα δύο κείμενα που χρειάζεσαι
http://4lyk-veroias.ima.sch.gr/attachments/article/158/%CE%9F%20%CE%98%CE%95%CE%A3%CE%9C%CE%9F%CE%A3%20%CE%A4%CE%97%CE%A3%20%CE%A0%CE%A1%CE%9F%CE%99%CE%9A%CE%91%CE%A3.pdf
den ma vgazei kati..mhpws tha mporousate na m vohthisete??isws sto teleutaio erwthma?gt peira kapoia stoixeia apo tis panapanw apantiseis sas
Διαγραφήden ma vgazei kati..mhpws tha mporousate na m vohthisete??isws sto teleutaio erwthma?gt peira kapoia stoixeia apo tis panapanw apantiseis sas
ΑπάντησηΔιαγραφήμηπως μπορει κανεις να με βοηθησει να βρω διαχρονικα στοιχεια στο αποσπασμα του λασκαρατου 'ΠΡΟΙΚΑ'???
ΑπάντησηΔιαγραφήta stereotypa ton andron sthn oikogeneia poia einai
ΑπάντησηΔιαγραφήΜήπως μπορείτε να μου πείτε σε ποια σημεία του αποσπάσματος του Λασκαράτου "η προίκα" διαφαίνεται η αυτοκριτική του?
ΑπάντησηΔιαγραφή