Κυριακή, 5 Φεβρουαρίου 2012

ΕΡΩΦΙΛΗ

Από λάθος κατέβασα την ανάρτηση για την "Ερωφίλη". Την επαναφέρω για τους συναδέλφους που τη ζήτησαν

ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΤΑΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝ «Ερωφίλη» του Γ. Χορτάτση

ΣΤΟΧΟΙ:

Α) ΓΝΩΣΤΙΚΟΙ:
·         Η αισθητική απόλαυση του κειμένου της «Ερωφίλης» μέσα από την  κινητοποίηση της σκέψης και της φαντασίας των μαθητών.

·         Με την καθοδήγηση από στοχευμένες ερωτήσεις οι μαθητές αναγνωρίζουν πληροφορίες, σημασίες και νοήματα και οικοδομούν βήμα προς βήμα τη δική τους ερμηνεία για το  έργο πάντα μέσα στα πλαίσια του κειμενικού του κόσμου και τη δράση των προσώπων.

·         Παράλληλα τεκμηριώνουν την ερμηνευτική τους προσέγγιση  στο έργο  ανακαλώντας με την βοήθεια των ΤΠΕ εξωκειμενικές πληροφορίες που αφορούν, είτε τη ζωή και το έργο του ποιητή  είτε το ιστορικό, κοινωνικό και πολιτικό πλαίσιο της εποχής  της κρητικής αναγέννησης,
·         Σκοπεύουμε να διαπιστώσουν οι μαθητές, σύμφωνα με την ερμηνευτική θεωρία, πώς το έργο περνά από το πολιτιστικό  πλαίσιο της εποχής του στο πολιτιστικό πλαίσιο  του αναγνώστη του σήμερα , του  μαθητή στην περίπτωσή μας. Έτσι μαθαίνουν πως  τα κείμενα διαλέγονται και με την εποχή τους αλλά και με επόμενες  εποχές.
·         Θα προσπαθήσουμε να δείξουμε πώς το λογοτεχνικό κείμενο δεν διαλέγεται ναρκισσιστικά με τον εαυτό του, αλλά πρέπει να επικοινωνεί  με όλους τους χώρους της γνώσης και του ανθρώπινου προβληματισμού.


 Β) ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟΙ:

·         τη διερευνητική / ανακαλυπτική μέθοδο οι μαθητές,  αναζητούν, συλλέγουν, επεξεργάζονται πληροφορίες που αφορούν το έργο , το δημιουργό του και την εποχή του βλέποντας την Ερωφίλη όχι  ως κείμενο  καθαρά γνωστικής ή πληροφοριακής εμπειρίας αλλά  ως συγκινησιακή  εμπειρία που δεν θα επιτρέψει στο ερμηνευτικό άγχος να σταθεί εμπόδιο στην ουσιαστική προσέγγιση του λογοτεχνικού κειμένου.
·         στο κέντρο της αναγνωστικής πρόσληψης βρίσκεται ο μαθητής ως αναγνώστης – μελετητής  που προσλαμβάνει τον κόσμο,  το περιεχόμενο και τη δομή του λογοτεχνικού κειμένου της Ερωφίλης με τον δικό του ξεχωριστό τρόπο , κερδίζοντας τη δυνατότητα της ανακάλυψης και της διερεύνησης του λογοτεχνικού κειμένου . Ο καθηγητής θα λειτουργήσει απλώς  καθοδηγητικά  ώστε οι μαθητές μόνοι τους να ανακαλύψουν τη γνώση και μετά από συνεργασία στην ομάδα τους θα την παρουσιάσουν.

·         Με την ομαδοσυνεργατική μάθηση θα  καλλιεργήσουν συνεργατικές δεξιότητες και να αναπτύξουν πνεύμα  συλλογικής δημιουργίας με την ανταλλαγή και σύνθεση διαφορετικών  εκτιμήσεων, απόψεων και ερμηνευτικών αντιλήψεων.


·         Ο μύθος  της Ερωφίλης τροφοδοτεί τη φαντασία του κάθε μαθητή-αναγνώστη και η κατά επίπεδα ή σκηνές ανάγνωση ενεργοποιεί τη διάθεση για παιχνίδι ρόλων και  εκμετάλλευση της κοινωνικής εμπειρίας που προσφέρει το κείμενο.

ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΟΙ:

·         Η αξιοποίηση των Τεχνολογιών της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών στο μάθημα της Λογοτεχνίας μπορεί να οδηγήσει σε γόνιμη ανανέωση του τρόπου προσέγγισης ενός λογοτεχνικού κειμένου
·         Να εξοικειωθούν με το περιεχόμενο και τους τρόπους των ηλεκτρονικών μέσων  ώστε να αξιοποιούν αυτά με τρόπο κριτικό και δημιουργικό κατά τη διαδικασία  πρόσληψης ενός λογοτεχνικού κειμένου.

·         Να αναπτύξουν δεξιότητες αναζήτησης, αποτίμησης και αξιοποίησης πληροφοριών από το  διαδίκτυο.
·         Να αξιοποιήσουν τις δυνατότητες του επεξεργαστή κειμένου Word ή του λογισμικού παρουσιάσεων  Power Point για τη συνεργατική παραγωγή πολυτροπικού κειμένου


             ΕΜΠΛΕΚΟΜΕΝΕΣΓΝΩΣΤΙΚΕΣ ΠΕΡΙΟΧΕΣ
Λογοτεχνία, Νεοελληνική Γλώσσα, Ιστορία, Αισθητική Αγωγή



            ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ / ΔΙΕΡΕΥΝΗΤΙΚΑ    ΕΡΩΤΗΜΑΤΑ

Α’ ΟΜΑΔΑ:
1ο ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ:
·         Ποιες λέξεις του δράματος αποτελούν τον ερωτικό κώδικα της εποχής; Μελετήστε στη διεύθυνση : www.anogi.gr/archives/1768   το ερωτικό τραγούδι του Πανάρετου για να βοηθηθείτε .

·         Στην Ερωφίλη συνδυάζεται το ερωτικό με το δραματικό συναίσθημα .Ποιά στοιχεία του δράματος επιβεβαιώνουν αυτή την άποψη;

·         Επισκεφτείτε τη διεύθυνση
    και καταγράψτε κύρια χαρακτηριστικά  του κρητικού θεάτρου στην   περίοδο   της     κρητικής αναγέννησης

           2ο ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ :

·         Η «Ερωφίλη» στηρίζεται στους εξής αντιθετικούς άξονες: έρωτας – θάνατος, ευτυχία- δυστυχία, χαρά- θλίψη, αμφιβολία- βεβαιότητα.
          Διαπιστώστε τους μέσα από το κείμενο.
·         η επίδραση  εξωανθρώπινων δυνάμεων στην Ερωφίλη:
Παρακολουθήστε το ρόλο της μοίρας, του θεού, του χάρου και της ανθρώπινης πρωτοβουλίας στον καθορισμό της πορείας της ζωής των 3 πρωταγωνιστών
 Μπορείτε να συμβουλευτείτε και  τα εξής αποσπάσματα:
μοίρα :
  •   Γ’ α
  •   Δ’ πράξη στ. 344 στον  διάλογο  της Ερωφίλης με τον πατέρα της
  •   Πανάρετος Δ γ , 225
θάνατος :
ü  πρόλογος στ. 95, 116
ü  χορικό μεταξύ 3 και 4 πράξης

·         Να γράψετε ένα κείμενο για τη διάδοση και την πρόσληψη της  κρητικής λογοτεχνίας και να το παρουσιάσετε στην τάξη σας. Συμβουλευτείτε τη διεύθυνση:

Β’ ΟΜΑΔΑ:

1ο ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ :
·         Να συγκρίνετε  τα αγνά αισθήματα που βιώνουν οι δύο νέοι με τα σημερινά δεδομένα των διαφυλικών σχέσεων, γράφοντας ένα δικό σας κείμενο 700 περίπου λέξεων.

·         Επισκεφτείτε τη ψηφιακή βιβλιοθήκη του πανεπιστημίου Κρήτης στη διεύθυνση, για να διαβάσετε την Ερωφίλη   : anemi.lib.uoc.gr/metadata/7/9/d/metadata-265-0000116.tkl?...
       και διερευνήστε το θέμα της κατάχρησης της πατρικής εξουσίας , αφού μελετήσετε παράλληλα το διήγημα «Έρως Εσταυρωμένος» του Γ. Ξενόπουλου που θα διαβάσετε στην ψηφιακή βιβλιοθήκη του πανεπιστημίου Κρήτης: anemi.lib.uoc.gr

2ο ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ :

·         Επισκεφτείτε  Ευρωπαϊκή Εταιρία Νεοελληνικών σπουδών στη διεύθυνση: www.eens-congress.eu  και   καταγράψτε τα έργα  που ανέδειξαν την αντίδραση της γυναίκας στο οικογενειακό και κοινωνικό κατεστημένο


·         ανατρέξτε στο κρητικό περιοδικό «στιγμές» στη διεύθυνση:
www.stigmes.gr/gr/grpages/articles/vendetta2.html
και συμβουλευτείτε το σχετικό άρθρο για το θέμα της εκδίκησης και της βεντέτας στην κρητική λογοτεχνία. Διατυπώστε σε δικό σας κείμενο τις γνώσεις και την εμπειρία που αποκομίσατε.

3η ΟΜΑΔΑ:

     1ο ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ :

·         διαβάστε στη εφημερίδα ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ (www.enet.gr/?i=news.el.article&id=187975),

τη συνέντευξη του σκηνοθέτη Σίμου Κακάλα, που ανέβασε την Ερωφίλη στη μικρή Επίδαυρο, τον Ιούλιο του 2010, με την εταιρεία θεάτρου «Χώρος” και απαντήστε στις παρακάτω ερωτήσεις :
α)Ποια είναι η θέση του για την επικαιρότητα του έργου σήμερα;
β)ποια ζητήματα σύγχρονου κοινωνικού και πολιτικού  προβληματισμού  πιστεύετε πως  αγγίζει η Ερωφίλη;
·         Ο Κάρολος Κουν ανέβασε το 1934 στο Θέατρο Τέχνης την Ερωφίλη ως εναρκτήρια παράσταση του θεάτρου.

ποιες προσδοκίες για το θέατρο – όπως το αντιλαμβάνεται ο Κάρολος Κουν-  πιστεύετε ότι πληροί η « Ερωφίλη», ώστε να επιλέγει από τον μεγάλο θεατράνθρωπο για εναρκτήρια παράσταση;
Μελετήστε τις αισθητικές και κοινωνικές απόψεις του για το θέατρο, ΕΔΩ: www.theatro-technis.gr/SimplePage.aspx?Id=20

ΣΗΜΕΙΩΣΗ:
Το πρόγραμμα της παράστασης ζωγράφισε ο Γιάννης Τσαρούχης.
Να το βρείτε στην περιήγηση των εικόνων  στη μηχανή αναζήτησης και να το εκτυπώσετε . Μπορείτε να το χρησιμοποιήσετε σαν εξώφυλλο στην εργασία σας.

2ο ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ:
·         ΔΕΙΤΕ την ταινία Η "Επιστροφή" του  Andrei Zvyagintse και παρατηρήστε τον τρόπο που ασκείται η πατρική εξουσία αλλά και τον τρόπο με τον οποίο τα δύο παιδιά αντιδρούν σ’ αυτή.
 Μπορείτε να συμβουλευτείτε και την κριτική για το έργο διαβάζοντας εδώ:

·         Μελετήστε τα ανθολογημένα αποσπάσματα της Ερωφίλης  από το: www.snhell.gr/references/quotes/writer.asp?id=345
Και σχολιάστε ελεύθερα  όποιους στίχους  σας άρεσαν περισσότερο!

·         Σχολιάστε το ρόλο της φύσης όπως αυτός  παρουσιάζεται στο Δ’ χορικό της Ερωφίλης που θα βρείτε εδώ : media.ems.gr/ekdoseis/ellinika/Ellinika_48.../ekd_peel_48_2_Makris.pdf

4η ΟΜΑΔΑ:
1ο ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ:
Διαβάστε ένα απόσπασμα το έργο του  WALTER PUCHNER
ΕΠΙΒΙΩΜΑΤΑ ΤΗΣ ΚΡΗΤΙΚΗΣ ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΙΑΚΗΣ
ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑΣ
ΣΤΟΝ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΚΑΙ ΒΑΛΚΑΝΙΚΟ ΛΑΪΚΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟ  στη διεύθυνση:
και γράψτε ένα κείμενο 600 περίπου λέξεων όπου θα παρουσιάζετε τα σημεία που επιβιώνει η Κρητική Λογοτεχνία  στον πολιτισμό των βαλκανικών λαών.
2ο ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ:
·         περιηγηθείτε στην ιστοσελίδα του δήμου Ηρακλείου Κρήτης και συγκεντρώστε πληροφορίες για την πολιτιστική ζωή, τη θρησκευτική ζωή, τα πληθυσμιακά χαρακτηριστικά του Χάνδακα στην εποχή της Ενετοκρατίας.
          Στην ίδια διεύθυνση  βρείτε και φωτογραφίες της πόλης την ίδια εποχή.            history.heraklion.gr/hp.php ?...

Παρουσιάστε τα στοιχεία που συγκεντρώσατε σ’ ένα power point.
·         Επισκεφτείτε  την εφημερίδα ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ  (www.enet.gr/?i=news.el.article&id=187975),
Και αφού μελετήσετε το αφιέρωμα στην Κρητική Λογοτεχνία που θα βρείτε στην παραπάνω διεύθυνση να

·          Ακούστε και…απολαύστε τον Λουδοβίκο των Ανωγείων, στο νειρο της Ερωφίλης εδώ:http://www.youtube.com/watch?v=gaC4rnBigskwww.youtube.com/watch?v=gaC4rnBigsk

            
 και περιγράψτε τις σκέψεις που κάνατε για το τραγούδι αυτό σε     σχέση με το έργο της Ερωφίλης.
·         Προσπαθήστε να φτιάξετε ένα δικό σας βίντεο με ότι σας άρεσε περισσότερο από την ” Ερωφίλη” , επενδύστε το μουσικά με τα μελοποιημένα αποσπάσματα που σας δόθηκαν και… ανεβάστε το στο you tube ( η καθοδήγηση  στο εργαστήρι Πληροφορικής! )
Aκούστε την μελοποιημένη Ερωφίλη και από το Νίκο  Μαμαγκάκη στο “χορικό του  Έρωτα” www.youtube.com/watch?v=NpvHPjjg-lQ
           και αποφασίστε για τη μουσική επένδυση της ταινίας σας!

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου