Η ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΠΟΙΗΣΗ
19ος - αρχές 20ου αι.
|
20ος αιώνας
| ||
Η Ρομαντική σχολή των Αθηνών
(ή Παλαιά Αθηναϊκή Σχολή)
(1830-1880)
|
Νέα Αθηναϊκή σχολή
(1880-1918)
|
Ανανεωμένη παράδοση
και μεσοπολεμική λογοτεχνία
(1919 - 1944)
|
Μεταπολεμικοί ποιητές (1945 - σήμερα)
(Σεφέρης, Ρίτσος, Ελύτης, Εγγονόπουλος, Εμπειρίκος συνεχίζουν να γράφουν)
|
(Σολωμός, Τυπάλδος, Πολυλάς, Μαρκοράς, Βαλαωρίτης,
Α. Κάλβος, Π. Σούτσος,
Αλ. Ραγκαβής, Ηλ. Τανταλίδης,
Γ. Ζαλοκώστας)
Ρομαντισμός: καλλιτεχνικό ρεύμα που εμφανίστηκε στην Ευρώπη στα τέλη 18ου αι. και αρχές 19ου αι. Κυριάρχησε και στην ελληνική ποίηση για 50 χρόνια.
Θέματα: φύση, θρησκεία, έρωτας, θάνατος.
Κυριαρχία του συναισθήματος, της φαντασίας, και του απόλυτου, του συγκινησιακού και του ιδανικού.
Οδηγείται στο παράδοξο, το μυστηριώδες, το υπερφυσικό. Διάχυτη μελαγχολική διάθεση, απαισιοδοξία, νοσταλγία.
Έντονες εικόνες, υποβλητικά σκηνικά.
|
• επιρροή από τον Παρνασσισμό
(Γαλλία 19ος αι. Σημασία στην ακρίβεια της έκφρασης και στη λεπτομέρεια. Ρυθμικοί, μετρικοί και στιχουργικοί μετρικοί κανόνες.Θέματα από τη μυθολογία και τον αρχαίο πολιτισμό. Απουσία συναισθήματος, πάθους ή έντασης.
Κ. Παλαμάς, Γ. Δροσίνης, Ι. Πολέμης, Κ. Κρυστάλλης, Ι. Γρυπάρης κ.ά.
• σταδιακή είσοδος στο συμβολισμό
(Λ. Πορφύρας, Μ. Μαλακάσης, Α. Μαβίλης, Κ. Χατζόπουλος,
ΣΥΜΒΟΛΙΣΜΟΣ:
Μουσικότητα, υποβλητικότητα, υπαινικτικότητα,τα πράγματα σύμβολα ψυχικών κατά στάσεων. Ελεύθερος στίχος.
• ιδιαίτερες ποιητικές φυσιογνωμίες:
του Κ. Καβάφη,
Αγγ. Σικελιανού
και Κ. Βάρναλη
που άρχισαν να αποδομούν τα βασικά μοτίβα της παραδοσιακής ποίησης και να «συνομιλούν» με τον μοντερνισμό.
|
• Νεορομαντισμός , νεοσυμβολισμός.
Κ. Παράσχος, Κ. Καρυωτάκης,
Μ. Πολυδούρη, Τ. Άγρας,
Ρ. Φιλύρας, Ν. Λαπαθιώτης,
Κ. Ουράνης κ.α.
• Γ. Σεφέρης: με τη «Στροφή» 1931 καθιερώνεται ως εισηγητής της μοντερνιστικής ποίησης στην Ελλάδα
(μοντερνισμός: διάλυση της παραδοσιακής μορφής, κατάργηση ομοιοκαταληξίας, απρόσμενοι συνδυασμοί λέξεων, υπαινικτική και πολύσημη χρήση της γλώσσας)
• υπερρεαλισμός. Επιρροή από την ψυχανάλυση. Καταφυγή στη φαντασία, το όνειρο και το ασυνείδητο. Αυτόματη γραφή. Απόλυτη ελευθερία στο λεξιλόγιο και τη στιχουργική.
Απρόσμενοι συνδυασμοί λέξεων - εντυπωσιακές εικόνες.
Εκπρόσωποι: Λ. Εμπειρίκος,
Οδ. Ελύτης, Ν. Εγγονόπουλος,
Ν. Γκάτσος κ.ά.
|
ΜΕΤΑΣΥΜΒΟΛΙΣΜΟΣ
Πρώτη μεταπολεμική γενιά
Α. Αλεξάνδρου,Μ.Αναγνωστάκης, Τ. Σινόπουλος, Τ. Πατρίκιος, Κ. Κύρου κ.ά. (κοινωνική - πολιτική ποίηση)
κοινωνικο-πολιτική ποίηση:
έκφραση οργής ή χαμηλόφωνης διαμαρτυρίας για τα τραυματικά πολεμικά ή μετεμφυλιακά βιώματα.
Δεύτερη μεταπολεμική γενιά
Β. Λεοντάρης,Μ. Μέσκος,
Θ. Γκόρπας κ.ά.
Υπαρξιακή ποίηση
υπαρξιακές ανησυχίες, στοχασμοί
για τους ανθρώπους, νοσταλγία
για το παρελθόν.
Μοναξιά, φθορά, θάνατος.
Τ. Βαρβτσιώτης Α. Δικταίος
Α. Δημουλάς Κ. Δημουλά
Ο. Αλεξάκης Αγγελάκη- Ρουκ κ.α
ΝεοϋπερρεαλιστέςΔ. Παπαδίτσας, Κακναβάτος Ν.Βαλαωρίτης Ε. Βακαλό κ.α(ερμητισμός)
Γενιά του 1970
Βαγενάς Μ. Γκανάς Λιοντάκης
Τζένη Μαστοράκη,Πούλιος Φωστιέρης,Η. Λάγιος ,Π. Μπουκάλας κ.α ( τάση φυγής από την πραγματικότητα Έρωτας. θάνατος)
Χαρακτηριστικά
συγκερασμός παλιών και νέων ρευμάτων. τάση φυγής από την πραγματικότητα. ΘΕΜΑΤΑ:Έρωτας, θάνατος
|
Ο παραπάνω πίνακας σχεδιάστηκε με στήριγμα το - πραγματικά πολύτιμο - βιβλίο της Αγάθης Γεωργιάδου ,Η ποιητική περιπέτεια.
Μια περιδιάβαση στη νεοελληνική ποίηση μέσα από τους κυριότερους ιστορικούς σταθμούς και τα λογοτεχνικά ρεύματα (εκδόσεις Μεταίχμιο)
ΠΑΡΑΔΟΣΗ ΚΑΙ ΜΟΝΤΕΡΝΙΣΜΟΣ ΣΤΗ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΠΟΙΗΣΗ
(Σχεδιασμός διδασκαλίας)
Χρόνος: 18-20 διδακτικές ώρες
Στόχοι:
1)Να κατανοήσουν οι μαθητές τα θεματικά και τεχνοτροπικά χαρακτηριστικά της παραδοσιακής και της μοντέρνας ποίησης
2) Να συνειδητοποιήσουν τις αλλαγές που υφίσταται η ποίηση μέσα στα κοινωνικά, πολιτικά και πολιτιστικά συμφραζόμενα της εποχής της.
Δεξιότητες:
2) Να συνειδητοποιήσουν τις αλλαγές που υφίσταται η ποίηση μέσα στα κοινωνικά, πολιτικά και πολιτιστικά συμφραζόμενα της εποχής της.
Δεξιότητες:
1) Να μπορούν να διακρίνουν τα χαρακτηριστικά της παραδοσιακής ή της μοντέρνας ποίησης σ’ ένα ποίημα
2) Να συνειδητοποιήσουν την πολυσημία του ποιητικού λόγου.
2) Να συνειδητοποιήσουν την πολυσημία του ποιητικού λόγου.
Στάδιο κυρίως ανάγνωσης
|
Σε όλες τις ομάδες θα δοθούν τα ίδια ποιήματα αλλά η κάθε ομάδα, θα τα επεξεργαστεί από διαφορετική σκοπιά. (Κοινή θεματική βάση των ποιημάτων: Άνθρωπος - φύση).
Παραδοσιακή ποίηση
|
«Μεταβατικοί»* ποιητές
|
Μοντέρνα ποίηση
|
1) Δ. Σολωμού :
Ελεύθεροι Πολιορκημένοι,
Ο Πειρασμός
2) Κ. Παλαμάς : Μια πίκρα
3) Λ. Μαβίλης : Πατρίδα
|
Κ. Π. Καβάφης : Θάλασσα του πρωϊού, Ιθάκη
Α. Σικελιανός : Αναδυομένη
Κ. Καρυωτάκης : Είμαστε κάτι
*έχουν αρχίσει να αποδομούν τις παραδοσιακές φόρμες και να τρέπονται στο μοντερνισμό
|
1) Γ. Σεφέρης :
Μποτίλια στο πέλαγο
(Μυθιστόρημα ΙΒ΄)
2) Ο. Ελύτης : Προσανατολισμοί
(Απόσπασμα)
3) Α. Εμπειρίκος : Τρία
αποσπάσματα
4) Κική Δημουλά :
Κονιάκ μηδέν αστέρων
|
Α΄ Φάση - 5 ώρες
(Κ.Παλαμάς : «Μια πίκρα», Δ.Σολωμός : «Ελεύθεροι πολιορκημένοι»)
ΟΜΑΔΑ Α
|
ΟΜΑΔΑ Β
|
ΟΜΑΔΑ Γ
|
ΟΜΑΔΑ Δ
|
ΟΜΑΔΑ Ε
|
1) Να βρείτε τα σχήματα λόγου στα δύο ποιήματα και να παρατηρήσετε:
• τη λειτουργία τους μέσα σε κάθε ποίημα
• κατά πόσον το κάθε ένα από αυτά προσεγγίζει σε κάτι το συγκεκριμένο και το χειροπιαστό ή τρέπεται σε μια πιο ασύμβατη σύζευξη εννοιών;
|
Να καταγράψετε τον τρόπο με τον οποίο λειτουργεί η ομορφιά της φύσης στη διαμόρφωση των συναισθημάτων του ανθρώπου, στα δύο ποιήματα.
Ποια από τις δύο προσεγγίσεις του σχήματος «άνθρωπος - φύση» προσεγγίζει περισσότερο τις λογικές σας αναμονές ως αναγνώστες;
|
Να καταγράψετε λέξεις και φράσεις από τα δύο ποιήματα:
α) που έχουν εννοιολογική φόρτιση
β) που επιτυγχάνουν εικονογραφική πύκνωση;
Να τις συγκρίνετε ως προς τις αποκλίσεις της από τις λογικές συμβάσεις της γλώσσας.
Ποια είναι η ρεαλιστική τους και ποια η συμβολική τους διάσταση;
|
Ποιες ιδέες και συναισθήματα εκφράζονται στα δύο ποιήματα;
Μέσα από ποιες λέξεις ή φράσεις εκφράζονται αυτά;
Πόσο αυτές οι λέξεις ή οι εκφράσεις προσεγγίζουν τα καθιερωμένα γλωσσικά σχήματα;
|
Ποια κοινά σημεία στη θεματική των δύο ποιημάτων εντοπίζετε;
Σε ποιο ποίημα βλέπετε να διευρύνεται περισσότερο ο συμβολισμός του κάθε θέματος ώστε να καθιστά το ποίημα πιο κρυπτικό και δυσνόητο;
|
Για όλες τις ομάδες:
|
1) Ποια είναι τα θέματα που πραγματεύονται οι δύο ποιητές;
2) Να εντοπίσετε τη λυρικότητα των δύο ποιημάτων.
3) Να γνωρίζετε τα χαρακτηριστικά της ποίησης του Δ. Σολωμού και του Κ. Παλαμά.
4) Προσέξτε το μοτίβο της θάλασσας στα δύο ποιήματα. Πόσο προσεγγίζει το χώρο της
λογικής προσδοκίας και πόσο απομακρύνεται απ’ αυτήν, στα δύο ποιήματα;
5) Να διαβάσετε το ποίημα του Λ. Μαβίλη «Πατρίδα» εδώ και να το συγκρίνετε με αυτά
του Σολωμού και του Παλαμά, ως προς τη μορφή και το περιεχόμενο.
6) Πατήστε εδώ για να δείτε και να ακούσετε μελοποιημένο το ποίημα του Παλαμά από τον Φοίβο Δεληβοριά
|
Β΄ Φάση ( 5 ώρες)
ΟΜΑΔΑ Α΄
|
ΟΜΑΔΑ Β΄
|
ΟΜΑΔΑ Γ΄
|
ΟΜΑΔΑ Δ΄
|
ΟΜΑΔΑ Ε΄
|
1) Προσέξτε τη στιχουργική των τριών ποιημάτων. Τι εξασφαλίζει στα δύο πρώτα ποιήματα η έλλειψη ομοιοκαταληξίας;
Γιατί πιστεύετε πως ο Καρυωτάκης επέλεξε την ομοιοκαταληξία στο «Είμαστε κάτι»;
2) Οι εικόνες των τριών ποιημάτων: να τις εντάξετε σε έναν πίνακα γράφοντας δίπλα στην κάθε μια το συμβολισμό που νομίζετε πως έχουν.
|
Εντοπίστε τα θεματικά μοτίβα των ποιημάτων.
Ποιος ο συμβολισμός του καθενός;
Τι ρόλο παίζει η θάλασσα στην ανθρώπινη πορεία στον Καβάφη και
στο Σικελιανό;
|
Τοπία εξιδανικευμένα - τοπία ρεαλιστικά: να τα εντοπίσετε στα τρία ποιήματα.
Πώς αυτά τα τοπία παρακολουθούν και υποδεικνύουν την ανθρώπινη δράση;
|
Οι αισθήσεις και ο τρόπος που παρουσιάζονται μέσα στα τρία ποιήματα.
Ποιος είναι ο συμβολισμός τους στο κάθε ποίημα;
|
Βρείτε όλους τους εκφραστικούς τρόπους που απομακρύνουν το κάθε ποίημα από την αντικειμενική λογική πραγματικότητα.
Καταγράψτε τους σ’ έναν πίνακα μαζί με τη λειτουργία τους.
|
όλες οι ομάδες:
|
1) Τα χαρακτηριστικά της ποίησης του Κ. Καβάφη, του Α. Σικελιανού και του Κ. Καρυωτάκη.
2) Ποιες αντιλήψεις για τη ζωή και τον άνθρωπο παρουσιάζονται στο κάθε ποίημα;
3) Γιατί πιστεύετε πως η θάλασσα είναι αγαπητό θεματικό μοτίβο των ποιητών;
4) Αφού διαβάσετε και την "Ιθάκη" του Κ.Καβάφη να συγκρίνετε τις απόψεις που διατυπώνουν οι τρεις ποιητές για τον 'Ανθρωπο.
|
Γ΄ Φάση - 10 ώρες
« έφερα τη ζωή μου ως εδώ….γυρνάει προς το πέλαγος τα κενά των ματιών της)
ΟΜΑΔΑ Α΄
|
ΟΜΑΔΑ Β΄
|
ΟΜΑΔΑ Γ΄
|
ΟΜΑΔΑ Δ΄
|
ΟΜΑΔΑ Ε΄
|
Σε ποια σημεία του κάθε ποιήματος εντοπίζετε καταφυγή στο όνειρο και στην φαντασία;
Ποιες υπαρξιακές αναζητήσεις εντοπίζετε στο κάθε ποίημα;
|
Καταγράψτε τους καινότροπους συνδυασμούς λέξεων.
Τι συμβολίζουν;
Με ποιον τρόπο λέξεις της καθημερινής ομιλίας αποκτούν συμβολικές διαστάσεις και απευθύνονται στο ασυνείδητο;
|
Βρείτε τις εικόνες των ποιημάτων και δίπλα στην κάθε μια σημειώστε το συμβολισμό που υποκρύπτεται.
|
Πώς συσχετίζεται ο άνθρωπος με το τοπίο στο κάθε ποίημα;
Να σχολιάσετε τη σχέση αυτή ξεχωριστά για το κάθε ποίημα.
|
Προσπαθήστε να δείτε κρυμμένα συναισθήματα στα τέσσερα ποιήματα.
Σε ποια σημεία του κάθε ποιήματος υποβάλλονται;
|
όλες οι ομάδες:
|
1)
|
Ποια είναι η σημασία της λέξης: Θάλασσα στο κάθε ποίημα;
|
2)
|
Α. Εμπειρίκος: «Τρία αποσπάσματα» : Ποια στοιχεία του υπερρεαλισμού εντοπίζετε στο ποίημα; Να σχολιάσετε τους στίχους:
«Είναι τα βλέφαρά μου διάφανες αυλαίες. Όταν τα ανοίγω βλέπω εμπρός μου
ό,τι κι αν τύχει. Όταν τα κλείνω βλέπω εμπρός μου ό,τι ποθώ».
| |
3)
|
Γ. Ρίτσος: Το εμβατήριο του ωκεανού (απόσπασμα) «εμείς το σπίτι μας το χτίσαμε στη θάλασσα...θάλασσα"
Να συγκρίνετε τον συμβολισμό της θάλασσας, στο ποίημα του Γ. Ρίτσου και στα τρία προηγούμενα.
Ποια κοινά χαρακτηριστικά στη μορφή των ποιημάτων εντοπίζετε;
| |
4)
|
Ποια «κομμάτια» της αντικειμενικής πραγματικότητας μετατρέπονται σε ψυχικά σύμβολα στα τέσσερα ποιήματα;
|
ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Για όλα τα προτεινόμενα ποιήματα θα προηγηθεί ενημέρωση των μαθητών με σημειώσεις στην τάξη.
Τελικά οι μαθητές οδηγούνται μόνοι στη διατύπωση των χαρακτηριστικών της παραδοσιακής και της μοντέρνας ποίησης, τα οποία συγκεντρώνουν σε έναν πίνακα που... αναμένουμε(;) να μοιάζει μ΄αυτόν:
ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΗ ΠΟΙΗΣΗ
|
ΜΟΝΤΕΡΝΑ ΠΟΙΗΣΗ
|
ΟΡΙΟ ΑΝΑΜΕΣΑ ΣΤΙΣ ΔΥΟ ΤΕΛΟΣ 19ου ΑΙΩΝΑ ΚΑΙ ΑΡΧΕΣ 20ου ΑΙΩΝΑ
|
Ειδικά στην Ελλάδα η νεωτερική ποίηση καθιερώθηκε μέσα στη δεκαετία του 1930. Για πολλούς αφετηρία ήταν η πρώτη ποιητική συλλογή του Γ. ΣΕΦΕΡΗ «Στροφή» το 1931.
Το πέρασμα από τη μια μορφή ποίησης στην άλλη δεν συντελέστηκε απότομα· είχε προετοιμαστεί σταδιακά με ποιητές που χωρίς να είναι νεωτερικοί υπονόμευσαν όλα σχεδόν τα παραδοσιακά στοιχεία (Καβάφης, Καρυωτάκης).
ΔΙΑΚΡΙΣΗ ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΗΣ - ΜΟΝΤΕΡΝΑΣ ΠΟΙΗΣΗΣ
Η ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΗ Η ΜΟΝΤΕΡΝΑ
•
|
σεβασμός στο μέτρο, την ομοιοκαταληξία,
|
•
|
η μοντέρνα ποίηση αμφισβητεί κάθε κανόνα
|
•
|
χωρισμός του ποιήματος σε στροφές με ίσο αριθμό στίχων και τον αριθμό συλλαβών σε κάθε στίχο
|
•
|
στίχος ελεύθερος
|
•
|
έλλειψη μέτρου, ομοιοκαταληξίας
| ||
•
|
αποφυγή διασκελισμών
|
•
|
συχνά το ποίημα προσεγγίζει τον πεζό λόγο
|
•
|
προσεκτική επιλογή λέξεων (αποφεύγονται οι «αντιποιητικές»
επιμονή στα σχήματα λόγου και στα εκφραστικά μέσα
|
•
|
χρήση λέξεων και από τον καθημερινό λόγο (ακόμη και κακόηχη). Μπορεί να γράψει κάποιος ποίηση με οποιαδήποτε λέξη
|
•
|
προσπάθεια ώστε το ποίημα να απέχει πολύ από τον καθημερινό λόγο και φυσικά τον πεζό λόγο
|
•
•
|
κυριαρχία της εικόνας
εκφραστική τόλμη:
σχήματα λόγου που αμφισβητούν την κοινή λογική. Γέννηση νέων νοημάτων μέσα από απρόσμενους λεξικολογικούς συνδυασμούς =>
κατάργηση κάθε λογικής αλληλουχίας σε ό,τι αφορά το νόημα, που παραμένει κρυμμένο.
Ο αναγνώστης το ανακαλύπτει μόνος του προσπερνώντας τις γλωσσικές δυσκολίες
|
•
|
αλληλουχία νοημάτων: ο τρόπος που παρουσιάζουν τα νοήματα δεν αμφισβητεί τη λογική μας ή τον κόσμο γύρω μας και όσα γνωρίζουμε γι’ αυτόν
στόχος του ποιήματος:
η αισθητική απόλαυση μέσα από την τήρηση συμβάσεων
| ||
•
|
πολυσημία των λέξεων / ασάφεια
| ||
•
|
συμπύκνωση, αφαίρεση, ελλειπτικότητα, ερμητικότητα
| ||
•
|
ασύμβατες και άλογες συζεύξεις
| ||
•
|
υπάρχουν ιδέες, έννοιες και συναισθήματα που ήταν αδύνατο να εκφραστούν μέσα από τους αυστηρούς και δεσμευτικούς κανόνες της παραδοσιακής ποίησης.
|
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ:
- Αγάθης Γεωργιάδου, Η ποιητική περιπέτεια.
Μια περιδιάβαση στη νεοελληνική ποίηση μέσα από τους κυριότερους ιστορικούς σταθμούς και τα λογοτεχνικά ρεύματα (εκδόσεις Μεταίχμιο)
- Γ.Δ.Παγανός , Μοντερνισμός και πρωτοπορίες ( εκδόσεις Σαβάλλας)
- Χάρης Σακελλαρίου, Παραδοσιακή και μοντέρνα ποίηση (εκδόσεις Πατάκη)
συγχαρητηρια! πολύ καλός σχεδιασμός! απαιτητική πρόταση!
ΑπάντησηΔιαγραφήΥ.Γ. στο στάδιο της κυρίως ανάγνωσης έχει ξεφύγει ένα "κλιθεί"
Λευκάδιος Ελμάς
Μπραβο Λευκάδιε!
ΔιαγραφήΕξαιρετική δουλειά, Πολίνα, υποκλίνομαι.Φαντάζομαι θα εκτιμηθεί δεόντως η προσφορά σου από τους συναδέλφους και....τους μαθητές μας! Να προσθέσουμε στη βιβλιογραφία το βιβλίο του Νάσου Βαγενά "Ειρωνική γλώσσα..." όπου υπάρχει κατατοπιστικότατο κεφάλαιο -το ξέρεις- με θέμα το Μοντέρνο στην ποίηση. Σκέφτομαι να ανεβάσω ένα εκτενές απόσπασμα. Φιλιά.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑφού ευχαριστήσω θερμά για την τόσο τιμητική αναφορά στο βιβλίο μου, θα ήθελα κι εγώ να συγχαρώ από καρδιάς την εκλεκτή, προσεγμένη και μελετημένη δουλειά που ανάρτησες, Πολίνα μου. Είναι μια αρκετά φιλόδοξη αλλά πιστεύω και εφικτή προσέγγιση της συγκεκριμένης ενότητας, η οποία από τη φύση της είναι εξαιρετικά απαιτητική για μαθητές Α΄ Λυκείου, αφού αποτελεί ουσιαστικά μια ...περιδιάβαση σε ένα πολύ σημαντικό κομμάτι της νεοελληνικής ποίησης, να μην πω και της ευρωπαϊκής. Εσύ όμως κατορθώνεις να ελέγξεις σοφά αυτό το τεράστιο υλικό μέσα από την επιλογή μιας ενδιαφέρουσας θεματικής, όπως είναι "ο άνθρωπος και η φύση". Να παρατηρήσω επίσης ότι οι στόχοι και η διατύπωση των ερωτήσεων ισορροπούν έξυπνα μεταξύ του ερμηνευτικού σχολιασμού του λογοτεχνικού έργου και της ...τεχνοκρατικής φύσης του νέου τρόπου αξιολόγησης. Στη βιβλιογραφία να προσθέσω κι εγώ το βιβλίο του Δημ. Τζιόβα, Από τον λυρισμό στον μοντερνισμό, Νεφέλη, 2005. Μπράβο, καλή επιτυχία και ευχαριστώ!
ΑπάντησηΔιαγραφήΠολίνα,
ΑπάντησηΔιαγραφήκαλοδουλεμένη και απαιτητική πρόταση.Ελπίζω τα παιδιά να σε ανταμείψουν για τη δουλειά σου.
Πάντως αρχίζω και διακρίνω μία κόπωση των μαθητών και θα ήθελα και τις απόψεις σου και των άλλων συναδέλφων.
Καλή επιτυχία!!
Εμπνευσμένη η πρότασή σου και πραγματικά εφικτή.
ΑπάντησηΔιαγραφήΕυχαριστούμε πολύ για τις ιδέες που μας δίνεις!
Λευκάδιε, ευχαριστώ πολύ!
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαι για την επισήμανση! Κεκτημένη ταχύτητα από τα Αρχαία
μήπως γίνεται να μου δώστε τις απαντήσεις για την Β φάση της Β ομάδας ;
ΔιαγραφήΔυστυχώς δεν μπορώ, Είναι εκτενείς και πολυσήμαντες οι απαντήσεις.Τα πράγματα στην ποίηση δεν είναι όπως στην πεζογραφία.
ΔιαγραφήΓιατί δεν υπάρχουν στο ιντερνετ τα χαρακτηριστικά της ποίησης του Διονύσιου?
ΔιαγραφήΓιατί δεν υπάρχουν στο ιντερνετ τα χαρακτηριστικά της ποίησης του Διονύσιου?
ΔιαγραφήΣυμπίπτουν εν πολλοίς με τα χαρακτηριστικά του ρομαντισμού και της παραδοσιακής ποίησης :
Διαγραφήμέτρο, ρυθμός, ομοιοκαταληξία. Κυριαρχούν : εξιδανίκευση, απόλυτο, φαντασία, υπερβολικό.Στροφή στα ατομικά βιώματα.Ερωτας , θρησκεία, φύση , πατρίδα, στα θεματικά μοτίβα .Λυρικότητα, πληθώρα εκφραστικών μέσων. Δραστική εικονοποιία.
Γιάννη για τους μαθητές ...θα δείξει!
ΑπάντησηΔιαγραφήΤο πιο δύσκολο ήταν η μορφοποίηση για να χωρέσει ο πίνακας στα περιθώρια της ανάρτησης!
Ευχαριστώ :)
Αγάθη μου ευχές χρειαζόμαστε όλοι σε τέτοιες δύσκολες περιστάσεις, που και οι μαθητές αντιδρούν με αδιαφορία για ό,τι δεν είναι εύκολο.
ΑπάντησηΔιαγραφήΠάντως ...ψυχανεμίζομαι πως θα τους αρέσει η ενότητα.
Ευχαριστώ πολύ :)
Πάνο ευχαριστώ!
ΑπάντησηΔιαγραφήΠιο πολύ από τους μαθητές έχουμε κουραστεί εμείς!
Είναι μεγάλες οι ανατροπές και οι υποχρεώσεις για όσους διδάσκουμε στην Α΄Λυκείου!..
Ευχαριστώ Δημήτρη!
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαι είναι σχετικά σύντομη για να προλάβουμε και το θέατρο
:)
Πολίνα, προτείνω και τα πρακτικά του 29ου Συμποσίου Ποίησης εκδ. Ελληνικά Γράμματα με θέμα "Το Μοντέρνο στην Ποίηση".
ΑπάντησηΔιαγραφήΔεν διδάσκω φέτος στην Α΄, Πολίνα μου, αλλά διδάσκομαι από σένα και από το Wiki της Αγάθης, όπου γίνεται -κάνετε- πολλή και πολύ ποιοτική δουλειά.
ΑπάντησηΔιαγραφήΠολίνα, μας εμπνέεις σε μια συγκυρία στην οποία οι ανατροπές πρωταγωνιστούν και μας κάνουν να νιώθουμε ανεπαρκείς. Υποκλίνομαι και σε ευχαριστώ για τις αφορμές και τις ιδέες που φέρνεις.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑντώνη μου καλημέρα!
ΑπάντησηΔιαγραφήΕίναι τόσο πρωτόγνωρα για όλους μας που μόνο με την ανταλλαγή ιδεών μπορούμε να προχωρήσουμε.
Βέβαια το Υπουργείο θεώρησε περιττή την ανάγκη επιμόρφωσής μας πάνω στα νέα ΠΣ...
Εμπιστεύεται την αρετή και τη τόλμη μας φαίνεται...
Σεραφείμ καλημέρα!
ΑπάντησηΔιαγραφήΕγώ ευχαριστώ για την ευγενική ενθάρρυνση!
Αν μοιραζόμαστε τις ιδέες μας όλα θα γίνουν πιο εύκολα
:)
προσωπικά έχω κουραστεί πολύ...ευτυχώς που υπάρχετε κι εσείς και μας προσφέρετε πολύτιμη βοήθεια! Καλές γιορτές!
ΑπάντησηΔιαγραφήΝα είσαι καλά Μαρία μου, καλές γιορτές!
ΑπάντησηΔιαγραφήΌ, τι χρειαστείς εδώ είμαστε:)
διαπραγματεύομαι ή πραγματεύομαι;
ΑπάντησηΔιαγραφήΠραγματεύομαι ένα θέμα = ασχολούμαι μ' ένα θέμα και το αναλύω διεξοδικά.Από εδώ η πραγματεία =επιστημονικό κείμενο που απαιτεί έρευνα .
διαπραγματεύομαι= παζαρεύω την τιμή ενός προϊόντος ή συζητώ σε διπλωματικό επίπεδο για την εξεύρεση λύσης επί ενός ζητήματος.Πάντως αμφότερα τα ρήματα χρειάζονται έμψυχο υποκείμενο.
Ευχαριστώ!
ΑπάντησηΔιαγραφή"Πραγματεύονται" φυσικά , εκτός κι αν... θεωρήσουμε πως η ποίηση "διαπραγματεύεται"με όψεις της Αλήθειας και της ζωής αναζητώντας λύσεις...
ρε παιδιά εγώ κάνω μάθημα σ' αυτά τα κείμενα απ' αυτή ακριβ'ως την ιστοσελίδα. κι αναρωτιόμουνα γιατί δεν μπαίνουμε στο βιβλίο... πολύ καλύτερα και πολύ πιο οργανομένα είναι εδώ.. well done!
ΑπάντησηΔιαγραφήΩραίες οι ερωτήσεις αλλά θέλω και τις απαντήσεις! Απαντήστε γρήγορα!!!!!!!!!!!!!!!!!
ΑπάντησηΔιαγραφήσθμφωνω μεγαλε!!!!!
Διαγραφήτο μονο που δεν καταλαβα ειναι η ερωτηση που λεει: τι εξασφαλιζει η ελλειψη ομοιοκαταληξιασ στα ποιηματα του καβαφη. αν μπορει καποιος να μου το απαντησει . ευχαριστω προκαταβολικα
ΑπάντησηΔιαγραφήΗ έλλειψη ομοιοκαληξίας φέρνει το ποιήμα πιο κοντά στη στη ποιητική τακτική του Καβάφη, για παράδειγμα, και κάνει το ποίημα να προσεγγίζει τη μορφή έκφρασης του προφορικού λόγου, άρα το κάνει πιο άμεσο, πιο οικείο, πιο βιωματικό και αληθινό.όταν ένας ποιητής χρησιμοποιεί ομοικαταληξία , αν και δεν το συνηθίζει ( όπως ο Καβάφης ) καταθέτει τη διαμαρτυρία του για όσα εκφράζει, την ειρωνία του ή τη δυσαρέσκειά του, αφού φαίνεται να κάνει κάτι παράταιρο, έξω από τις ποιητικές του συνήθειες.
Διαγραφήναι θα ηθελα και τις απαντησεισ τησ β φασησ ομαδα α'
ΑπάντησηΔιαγραφήεγω τισ απαντησεισ*
ΑπάντησηΔιαγραφήΠαιδιά απαντήσεις στην ποίηση δεν είναι δυνατόν να δοθούν απο εδώ. Μόνο στη σχολική τάξη,μέσα από τη δική σας αναζήτηση και τους δικούς προβληματισμούς.
ΔιαγραφήΟύτε στους δικούς μου μαθητές δεν τις δίνω έτοιμες, δεν θα τους βοηθούσα αν το έκανα.Πρέπει μόνοι σας να προβληματιστείτε και να σκεφτείτε τις απαντήσεις
:-)
Καλησπέρα και συγχαρητήρια για την εξαιρετική δουλειά σας. Πραγματικά με έχετε βοηθήσετε πάρα πολύ. Θα ήθελα να κάνω μία ερώτηση: Ποια είναι τα θέματα/μοτίβα της παραδοσιακής και ποια της μοντέρνας ποίησης;
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαλησπέρα και συγχαρητήρια για την εξαιρετική δουλειά σας. Πραγματικά με έχετε βοηθήσετε πάρα πολύ. Θα ήθελα να κάνω μία ερώτηση: Ποια είναι τα θέματα/μοτίβα της παραδοσιακής και ποια της μοντέρνας ποίησης; Ευχαριστώ εκ των προτέρων.
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαλησπέρα σας
Διαγραφήευχαριστώ πολύ για τα καλά σας λόγια!
τα θεματικά μοτίβα της παραδοσιακής ποίησης συνήθως αφορούν στην προσωπική εμπειρία της φύσης, τον πόθο της ελευθερίας, τη νοσταλγία και αγάπη για την πατρίδα, τον έρωτα και τον θάνατο. Όλα αυτά επεξεργάζονται από τη συνείδηση και διευρύνονται από τη φαντασία και την απόλυτη συγκινησιακή παρώθηση .
Στην μοντέρνα ποίηση είναι ΚΑΙ αυτά τα θεματικά μοτίβα, αλλά ιδωμένα από άλλη οπτική: δεν αντανακλούν τα δεδομένα της εμπειρίας αλλά προέρχονται κατευθείαν από το ασυνείδητο και δίνουν μιαν άλλη διάσταση της πραγματικότητας.
Βέβαια ασχολούνται και με άλλα θέματα όπως πολιτική ηθική , υπαρξιακές ανησυχίες,, προσωπικές αναζητήσεις, οδυνηρά βιώματα ,διαψεύσεις οραμάτων, παρακμή ηθικών αξιών. Έμφαση στα ανθρώπινα συναισθήματα. Έντονη θεωρητική στοχαστικότητα.
Ευχαριστώ πολύ!!!!! :) :)
ΔιαγραφήΚαλημέρα και ευχαριστώ για τη βοήθεια που μου έχετε προσφέρει μέσα από το site σας. Θα μπορούσατε να μου δώσετε δύο μικρούς ορισμούς για το λυρισμό και τη δραματικότητα καθώς και πώς μπορώ να ανιχνεύω στα ποιήματα λυρικά και δραματικά στοιχεία. Ευχαριστώ...
ΑπάντησηΔιαγραφήΛΥΡΙΣΜΟΣ : Η εξωτερίκευση του εσωτερικού κόσμου του λογοτέχνη (σκέψεων, απόψεων, βιωμάτων, συναισθημάτων) με τη χρήση μάλιστα πλούσιων και εντυπωσιακών εκφραστικών μέσων. Με άλλα λόγια, ο λυρισμός περιλαμβάνει το στοιχείο της συναισθηματικής φόρτισης και εκφράζει την εσωτερική ζωή του λογοτέχνη( με ένα τρόπο καθαρά προσωπικό και υποκειμενικό).
ΔιαγραφήΔΡΑΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ: (˂δράω-δρω) έχουμε διαλόγους, δράση, πρόσωπα, προσδιορισμό τόπου και χρόνου. Μέσα από αυτά προκαλείται έντονη συγκινησιακή φόρτιση , ένταση, αγωνία κλπ
πχ.στο δημοτικό τραγούδι «του νεκρού αδελφού»
Για το πώς τα διακρίνουμε είναι δύσκολο να τα πούμε από τα σχόλια. Επικοινωνήστε μαζί μου στο mail μου και θα τα πούμε τηλεφωνικά
Θα μπορούσατε να αναφέρετε στοιχεία ρομαντισμού στήν ωδή του Κάλβου "ες αγαρηνούς" Ευχαριστώ
ΑπάντησηΔιαγραφήεχετε ανεβασει τσ απαντησεις για τσ εργασιες για τν συγκριση των ποιηματων "Μια πικρα" του Κ.Παλαμα κ "Ελευθεροι πολιορκημενοι" του Δ.Σολωμου?
ΑπάντησηΔιαγραφήΌχι, δεν τις ανεβάζω τις απαντήσεις. το έχω εξηγήσει και σε προηγούμενα σχόλια
Διαγραφήενταξει ευχαριστω πολυ
ΔιαγραφήΓΕΙΑ ΣΑΣ! ΘΑ ΗΘΕΛΑ ΜΙΑ ΒΟΗΘΕΙΑ ΜΕ ΜΙΑ ΕΡΩΤΗΣΗ ΤΗΣ ΠΡΩΤΗΣ ΦΑΣΗΣ ΤΗΣ ΔΕΥΤΕΡΗΣ ΟΜΑΔΑΣ. ΠΙΟ ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΑ ΤΗΝ ΔΕΥΤΕΡΗ ΕΡΩΤΗΣΗ ΠΟΥ ΑΦΟΡΑ ΤΟ ΣΧΗΜΑ . ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ.
ΑπάντησηΔιαγραφήποιες είναι οι διαφορες αναμεσα στον ποιητικο κ τν πεζο λογο? μηπως μπορειται να με βοηθήσετε?
ΑπάντησηΔιαγραφήθα μπορουσατε α μου πειτε την απαντηση για το Γ΄ Α
ΑπάντησηΔιαγραφήΣυγγνώμη, μπορώ να ρωτήσω: Ο Καββαδίας ανήκει στη μοντέρνα ή παραδοσιακή ποίηση;
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαλημέρα και συγγνώμη για την καθυστέρηση της απάντησης.Υπερφορτωμένο πρόγραμμα!
ΔιαγραφήΑμάν αυτή η Τράπεζα θεμάτων με τις ισοπεδωτικές ερωτήσεις της! Ο Καββαδίας είναι παραδοσιακός στη μορφή αλλά το περιεχόμενο των ποιημάτων του έχει μοντερνιστικές επιρροές
:-)
Μήπως θα μπορούσατε να με βοηθήσετε με την ερώτηση της ομάδας Β στην φάση Β με τα θεματικά μοτίβα;Μας έβαλαν την εργασία αυτή αλλά δεν έχουμε κάνει ποτέ κάτι ανάλογο
ΑπάντησηΔιαγραφή