ΘΕΜΑ Α
ΠΕΡΙΛΗΨΗ
Τα οφέλη του «ταξιδεύειν» σε ατομικό επίπεδο αφορούν
,αρχικά, την αποκόμιση ανεκτίμητων αναμνήσεων και
εμπειριών , που συμβάλλουν στην ψυχοπνευματική ολοκλήρωση του ανθρώπου . Τα ταξίδια εξασφαλίζουν γνώσεις , βελτιώνουν
τη σωματική και ψυχική υγεία του
ανθρώπου και λειτουργούν εκτονωτικά
εξασφαλίζοντας γαλήνη και ευχαρίστηση . Συγχρόνως προσφέρουν απόδραση από την
πλήξη και το άγχος της απαιτητικής καθημερινότητας , ενώ συγχρόνως
διευρύνουν τους πνευματικούς
ορίζοντες του ανθρώπου μέσα από τη γνωριμία με νέες αντιλήψεις και
διαφορετικούς τρόπους ζωής .
Β1. 1.β
2.β 3.α 4.α
5.γ
Β2.
Α)
Πρόθεση της συντάκτριας, στη 2η
παράγραφο, είναι να αποδείξει και να
πείσει σχετικά με την ιδιαίτερη σημασία των ταξιδιών για τον άνθρωπο.
Προκειμένου να αποδείξει την πρόθεσή της , χρησιμοποιεί αιτιολόγηση για να οργανώσει τα λεγόμενά της , παρουσιάζοντας όλα αυτά τα στοιχεία που καθιστούν ανεκτίμητη την
αξία των ταξιδιών : ψυχοπνευματική ολοκλήρωση του ανθρώπου , εξασφάλιση
γνώσεων και ικανοποίηση τού ερευνητικού του πνεύματος , ψυχαγωγία του και ενίσχυση της ψυχικής
και σωματικής του υγείας ( «Κι αυτό γιατί ….ταξίδι» ) .
Β2.
Β)
1. Έτσι
ώστε:
δηλώνει αποτέλεσμα , σχετιζόμενο με την αναζήτηση της ευδαιμονίας .
2. Αν
και:
δηλώνει εναντίωση , καθώς αντιπαραβάλλεται η υποκειμενική φύση της ευτυχίας με την καθολική παραδοχή
πως η ευτυχία είναι αποκόμιση εμπειριών/ στιγμών .
3. Ή:
δηλώνει διάζευξη. Ο διαζευκτικός
σύνδεσμος ή παρουσιάζει και συγχρόνως χωρίζει εμφατικά το
σχόλιο της συντάκτριας για την αδιαμφισβήτητη ύπαρξη της ψυχοφθόρας
καθημερινότητας
4. Καθώς
και:
δηλώνει προσθήκη. Προσθέτει μια ωφέλεια των ταξιδιών.
5. Συμπερασματικά:
δηλώνει συμπέρασμα/αποτέλεσμα, μιας και παρουσιάζει ξανά αλλά συνοπτικά στην καταληκτική παράγραφο του κειμένου ,
κάποιες ωφέλειες των ταξιδιών .
Β3)
Βασικό γνώρισμα του Κειμένου 2 είναι ο βιωματικός
του χαρακτήρας . Η οδοιπορία του Καζαντζάκη στην Αίγυπτο παρουσιάζεται με μια ματιά βαθιά συναισθηματική.
Χαρακτηριστικά που επιβεβαιώνουν τον βιωματικό χαρακτήρα του έργου είναι
1.
Η χρήση του α’ ενικού προσώπου (πηγαίνω, συλλογίζουμαι,
) μέσω του οποίου ο συγγραφέας αποδίδει
την προσωπική του γνωριμία με τον τόπο και τα πολιτιστικά του μνημεία
2.
Η χρήση εικόνων
, που συνιστούν στοιχεία περιγραφής των βιωμένων- στο ταξίδι - εμπειριών του ( « Τα ανάγλυφα , γιγάντια…τερατόμορφοι θεοί, γιγάντιες κολώνες» )
3. Η
χρήση του α πληθυντικού προσώπου , η
οποία αποδίδει την ένταξη της δικής του εμπειρίας και ματιάς στο συλλογικό βίωμα (μπαίνουμε
στην Άνω Αίγυπτο , φτάσαμε στις Θήβες ),
μιας και πρόκειται για την δική του μεν ταξιδιωτική εμπειρία , η οποία όμως συγχρόνως είναι
και βίωμα των άλλων ταξιδιωτών , που
επισκέπτονται την Αίγυπτο .
4. Το
κείμενο έχει προσωπικό και υποκειμενικό
τόνο και αποτυπώνει την προσωπική
εμπειρία του Νίκου Καζαντζάκη σε ένα
απόσπασμα της ταξιδιωτικής πεζογραφίας
του
Γ
) ΕΡΜΗΝΕΥΤΙΚΟ ΣΧΟΛΙΟ
Το ταξίδι λειτουργεί λυτρωτικά για το
ποιητικό υποκείμενο , σαν ένας τρόπος απόδρασης και απεγκλωβισμού από μία
οδυνηρή , δυσβάσταχτη συναισθηματική κατάσταση . Η απογοήτευση και η ματαίωση
που νιώθει – πιθανώς από μια διαψευσμένη αγάπη , όπως δηλώνεται στο τέλος –αλλά και γενικότερα από οποιαδήποτε θλιβερή για κείνον
πραγματικότητα- τον ωθούν στην ανάγκη μιας περιπλάνησης χωρίς οριοθετήσεις , προβλέψεις, σχέδια ,
συναναστροφές
σε ένα « ταξίδι χωρίς τελειωμό». Οι
λόγοι που πυροδοτούν αυτήν την ανάγκη του διαγράφονται από την αρχή πιεστικοί
και βασανιστικοί , παρομοιαζόμενοι « σαν θηλιά στο λαιμό» . Αν και θα
περιμέναμε ο τόπος διαφυγής του να είναι ελκυστικός και πηγή νέων συναναστροφών και εμπειριών ,
εκείνος μας αιφνιδιάζει δίνοντας σκοτεινές εικόνες του επιθυμητού τόπου : «
κλεισμένα σπίτια, αστέρι κανένα, κόσμος βουβός . Το μέγεθος της πληγής του
είναι τέτοιο που μόνο η φυγή και η ερημιά
τον παρηγορεί στο «έρμο ταξίδι» . Αυτή η ουτοπική περιπλάνηση φαίνεται να έχει
άδηλα αποτελέσματα στις προσδοκίες του : « ίσως» δηλώνει με μεγάλη
συναισθηματική φόρτιση – που τονίζεται και από τα θαυμαστικά της
τελευταίας στροφής – « δεν θα χω περίσσια λαχτάρα αγάπη, από σε
να χαθώ!»
μια απαλλαγή την οποία ίσως δεν την
επιθυμεί πραγματικά , μιας και ο τόπος φυγής που περιγράφει δεν είναι υπαρκτός ….
Αν
βρισκόμουν σε ανάλογη κατάσταση , θα επιζητούσα αρχικά την απομόνωση για να
δώσω χρόνο στον εαυτό μου να συμφιλιωθεί με την θλιβερή πραγματικότητα , αλλά
στη συνέχεια θα κατέφευγα σε οτιδήποτε δημιουργικό με ικανοποιούσε για να
αναγεννήσω τη χαρά και να δώσω ευκαιρίες
στον εαυτό μου ν΄αφήσει πίσω κάθε τι
θλιβερό .
ΘΕΜΑ Δ )
Α)
τα ταξίδια ως τρόπος ψυχικής εκτόνωσης :
· Γνωστική
και αισθητηριακή διέγερση
· Βίωση
πρωτόγνωρων εμπειριών
· Αίσθηση
ελέγχου της ζωής μας
· Αλληλεπίδραση
/ νέοι τόποι/ νέοι άνθρωποι. Διεύρυνση των οριζόντων μας. Ανεκτικότητα
· Απομάκρυνση
από την πιεστική και ανιαρή καθημερινότητα
· Αναψυχή
/ ξεκούραση/ γαλήνη
Β) Τρόποι αναζήτησης
προσωπικής ηρεμίας και ισορροπίας
· Κοινωνικές
συναναστροφές/ Φίλοι
· Περίπατοι
/ Φύση
· Μουσική
· Αθλητισμός
· κλπ
Ζητείται βιωματική προσέγγιση από τους μαθητές
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου