Τρίτη, 25 Σεπτεμβρίου 2012

Για το ΠΣ της Λογοτεχνίας της Β΄Λυκείου






 Το ΠΣ , σύμφωνα με το οποίο διδάξαμε τη Λογοτεχνία την περσινή  χρονιά στην Α΄Λυκείου , κατά γενική ομολογία των συναδέλφων,   πέτυχε την   συγκινησιακή και βιωματική συμμετοχή των μαθητών μας. Απάλλαξε  εμάς από όλες  τις εξονυχιστικές  τεχνικές προσέγγισης του  λογοτεχνικού κειμένου  που θυσίαζαν την ομορφιά της Λογοτεχνίας .
Οι μαθητές κατάφεραν να δουν  τη Λογοτεχνία όχι ως ένα μάθημα που στόχευε στη «γνώση» με την τεχνοκρατική έννοια του όρου. 
Αφουγκράστηκε τις επιθυμίες και τις αναζητήσεις των μαθητών μας, αφού για πρώτη φορά , είχαμε την δυνατότητα της ελεύθερης επιλογής κειμένων.
Καλλιεργήθηκε η πρωτοβουλία, η αυτενέργεια και η διερευνητική « ματιά» ·
ο μαθητής έπαψε να είναι  ένας  παθητικός  αναγνώστης, αλλά άνοιξε ο δρόμος στο να γίνει ένας αναγνώστης ικανός να απολαμβάνει.

Σίγουρα υπήρξαν και  προβλήματα  , όπως  η δυσκολία των μαθητών στην ομαδοσυνεργατική , μιας που ξέρουμε ( και είδαμε πια καθαρά) πως οι μαθητές μας , αλλά και ολόκληρο το ελληνικό σχολείο, δεν είναι εξοικειωμένο σ΄αυτές τις μεθόδους.

Την Τετάρτη, 10 Σεπτεμβρίου, παρακολουθήσαμε ένα εξαιρετικό  σεμινάριο  με ιδέες- προτάσεις  υποστηρικτικές του μαθήματος της  Λογοτεχνίας της Α΄και της Β΄Λυκείου , από τις σχολικές συμβούλους της  Γ΄Αθήνας  Αγάθη Γεωργιάδου και Βασιλική Δεμερτζή.
 Μόλις επιστρέψαμε στα σπίτια μας μάθαμε πως…το ΠΣ δεν θα έχει συνέχεια στην Β΄Λυκείου !... 

Η ομάδα εργασίας,  με έμπνευση και μεράκι ,  είχε  δημιουργήσει  μια εξαιρετική πρόταση διδασκαλίας , για τη Λογοτεχνία της Β΄Λυκείου που το νέο  ΠΣ την προσπέρασε ( ας ελπίσουμε προσωρινά ).

Το μόνο που μπορώ να υποψιαστώ είναι πως  όσοι πρότειναν αυτό το «πισωγύρισμα»  λησμονούν πως απέναντί τους έχουν 16 χρονα  παιδιά , με  διαφορετικές ανησυχίες και επιθυμίες από εκείνες των περασμένων δεκαετιών. Ο τρόπος διδασκαλίας της Λογοτεχνίας οφείλει να το αφουγκραστεί αυτό.
Τα μέσα και οι τεχνικές διδασκαλίας οφείλουν να ακολουθήσουν τους καιρούς, αν θέλουμε κρατήσουμε  το ενδιαφέρον  των μαθητών μας μέσα στη τάξη.
Και να μην ξεχνάμε πως η διδασκαλία της Λογοτεχνίας στο σχολείο δεν αποβλέπει στο να φτιάξουμε λογοτέχνες, αλλά αναγνώστες  επαρκείς και ικανούς να απολαμβάνουν. Για να γίνει αυτό το σχολείο οφείλει να απαλλαγεί από την  δασκαλοκεντρικότητα και την μαθησιακή αδράνεια των μαθητών.
Και ο δάσκαλος αυτό τον στόχο οφείλει να παλέψει,  μέσα σε μια κοινωνία που δείχνει φοβική απέναντι στο καινούργιο:  να φωνάξει την αλήθεια αν βλέπει  « τον βασιλιά γυμνό».....


Οι Οδηγίες  που ακολουθούν προτάθηκαν από την ομάδα εργασίας (Βενετία Αποστολίδου [συντονίστρια], Βασίλης Βασιλειάδης, Ειρήνη Γαμβρού, Αγάθη Γεωργιάδου, Νικολίνα Κουντουρά, Γρηγόρης Πασχαλίδης, Ελένη Χοντολίδου)  και δημιουργήθηκαν για να βοηθήσουν τους συναδέλφους να οργανώσουν τη διδασκαλία της Λογοτεχνίας Β΄ Λυκείου ως συνέχεια της Α΄. Αποτελούν μία πρόταση προαιρετική για τους συναδέλφους, πάνω στην οποία μπορούν να δημιουργήσουν τα δικά τους σενάρια.


3 σχόλια:


  1. αυτό συνήθως συμβαίνει με τους διανοούμενους - θεραπαινίδες της εκάστοτε πολιτικής εξουσίες. έφυγε η εξουσία που τους είχε προωθήσει - πάνε κι αυτοί και οι ιδέες (;) τους (;). στυμένες λεμονόκουπες...

    Μελάς Θωμάς, Καθηγητής στο 4ο γενικό Λύκειο Χαλκίδας

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Δυστυχώς Θωμά , έτσι είναι!
    και η παιδεία μας μονίμως πάσχουσα, κι οι μαθητές μας μονίμως πειραματόζωα..

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Πολίνα, σε ευχαριστούμε και συμμεριζόμαστε τις σκέψεις σου....

    ΑπάντησηΔιαγραφή