Παρασκευή 19 Ιουνίου 2020

ΤΑ ΡΗΤΟΡΙΚΑ ΕΡΩΤΗΜΑΤΑ

 

Επειδή πολύ μας βασάνισαν τα ρητορικά ερωτήματα στα θέματα των πανελλαδικών εξετάσεων......



 



     Η ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΟΥ  ΡΗΤΟΡΙΚΟΥ  ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΣ
                                                                                                                           




  •     Χρησιμοποιείται για υφολογικούς λόγους, ως τέχνασμα του λόγου . Εκφράζει τη γνώμη του συγγραφέα σε ερωτηματική μορφή
  •         Είναι ισχυρό επικοινωνιακό μέσον για  τον αναγνώστη,  διεγείρει  και προσελκύει το ενδιαφέρον του για το θέμα
  •         Ενδυναμώνει την επιχειρηματολογία του , αφού συχνά ισοδυναμεί με ισχυρή κατάφαση ή ισχυρή άρνηση . Τελικός επικοινωνιακός στόχος η αποδοχή της άποψής του  από τον αναγνώστη

                                                                                              
                                                                        

                                                     


        ΕΙΔΗ ΡΗΤΟΡΙΚΩΝ ΕΡΩΤΗΜΑΤΩΝ 


1.      Αυτά τα ρητορικά ερωτήματα στα οποία η απάντηση δίνεται αμέσως μετά την ερώτηση .Τα ονομάζουμε διαρθρωτικά/ δομικά / οργανωτικά /  ,  αλλά αυτός  ο χαρακτηρισμός τους δεν αναιρεί την αρχική ιδιότητά τους, ότι  ανήκουν δηλαδή στην ευρύτερη κατηγορία των ρητορικών ερωτημάτων  . Ο χαρακτηρισμός τους ως δομικών  / διαρθρωτικών αποτελεί ένα επιπλέον γνώρισμά τους, μια  ακόμη λειτουργία τους , πλην των όσων αφορούν την ένταξή τους στα ρητορικά . Άρα ο αρχικός χαρακτηρισμός είναι « ρητορικό ερώτημα» και  ο όρος « διαρθρωτικό/ οργανωτικό»  λειτουργεί ως υποκατηγορία   του.



ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ


Γιατί όλοι αυτοί, όλοι όσοι γράφουν, επιμένουν να γράφουν, ενώ έχουν βεβαιωθεί πως θα βγουν κάποια στιγμή από τον κόσμο, καθώς κι ο ίδιος ο κόσμος –αφού ό,τι έχει αρχή θα έχει κι ένα τέλος– θα βγει κάποτε από τον εαυτό του ;  Ίσως γιατί το γράφειν –συνειδητό ή όχι, εκούσιο ή και ακούσιο, φανερό ή και κρυφό– αποτελεί την έσχατη, ακραία παρηγοριά για τη θνητότητα που τους πολιορκεί και που τελικά τους καταβάλλει. ( Πανελλαδικές εξετάσεις 2020)


2.       Η γρήγορη διαδοχή μιας σειράς ερωτήσεων , για να δοθεί έμφαση  


 ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ
Το 2017 πνίγηκαν στη Μεσόγειο 3.500 άνθρωποι προσπαθώντας να  φύγουν από τις εμπόλεμες ζώνες . Δεν θα κάνουμε κάτι για  αυτό ; Πόσο θα μένουμε ακόμη αδρανείς  ; Για πόσο ακόμη θα είμαστε ανάλγητοι απέναντι στον ανθρώπινο πόνο ; 

ΠΗΓΕΣ 

  • J. A. Cuddon, Λεξικό Θεωρίας της Λογοτεχνίας
  • Γ. Βελουδής , Γενική Γλωσσολογία  2008 ΑΠΘ
  • Νεοελληνική Γλώσσα  Γυμνασίου  , ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ
  • Η Πύλη για την Ελληνική Γλώσσα

2 σχόλια:

  1. Εὐχαριστοῦμε πάρα πολύ Πολίνα! Ἔβαλα παραπομπή στή σελιδίτσα σου στό ἠλεκτρονικό βιβλίο μέ τά "Σχήματα Λόγου", ἐκεῖ πού ἀναφέρονται τά Ρητορικά ἐρωτήματα: https://read.bookcreator.com/8YVtq00S68gVd3tnoBlNWzQ1W212/bxDDSupORMSOsMZyZgG0Wg

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Μπορούν να χρησιμοποιηθούν στο τέλος της πρώτης παραγράφου κυρίου μέρους για ομαλή μετάβαση στη δεύτερη ή ειναι καλύτερο να μπει στην αρχή της δεύτερης παραγράφου ;

    ΑπάντησηΔιαγραφή